سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
کد مطلب : 131088
سخنگوی قوه قضاییه تشریح کرد:

آخرین وضعیت پرونده مهرجویی فرزندان معاون سابق قوه قضاییه و کوروش کمپانی

آخرین وضعیت پرونده مهرجویی فرزندان معاون سابق قوه قضاییه و کوروش کمپانی
اصغر جهانگیر درباره پرونده‌هایی چون قتل مرحوم داریوش مهرجویی، پرونده فرزندان معان اول سابق قوه قضاییه، کوروش کمپانی و چند پرونده دیگر به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار سیاست روز درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی گفت: نکته‌ای که باید تذکر دهم این است که برخی از شکات پرونده تاکنون اسناد و مدارک خود را جهت صحت سنجی به پلیس امنیت اقتصادی ارائه نکردند امیدواریم در این‌ رابطه اقدام کنند.
 اصغر جهانگیر افزود: در خصوص استرداد متهم اقدامات خوبی صورت‌گرفته اما پس از ورود او به کشور اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با تسلیت شهادت یحیی سنوار گفت: مقاومت جانانه ایشان و مردم فلسطین و لبنان نشان داد که مردان حق در حق طلبی و حق گویی لحظه و زمان نمی شناسند. این موضوع نشان می دهد که خط سرخ شهادت هر روز پررنگ تر و عاشقان این مسیر افزون تر و دشمنان رسواتر و خارتر خواهند شد.
وی با تأکید بر حق حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه گفت: با توجه به ادعاهای واهی برخی از کشورها در این خصوص، لازم است یادآور شویم طرح این موضوعات در شرایطی که لازم است دنیا به شناسایی جنایات رژیم صهیونیستی هم قدم شود، برای منحرف کردن افکار عمومی است و نتیجه دیگری نخواهد داشت.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات  ارجاع نشدن پرونده‌های مربوط به حوادث رانندگی از آذرماه، که از سوی علی فرهادی معاون وزیر دادگستری اعلام شده، گفت: در خصوص پرونده‌های تصادفات رانندگی، در اجرای برنامه هفتم مقرر شد آیین نامه‌ای توسط وزارت دادگستری ظرف سه ماه نوشته شود. در این خصوص آیین نامه‌ای تهیه شد و به معاونت حقوقی قوه قضاییه ارجاع و بررسی لازم شد و به محض نهایی شدن تقدیم ریاست قوه قضاییه می شود و  پس از تایید ایشان به هیات دولت ارسال می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی درباره شبهات مطرح شده درباره پرونده قتل داریوش مهرجویی و ادعای وکیلش مبنی بر اینکه پای شخص دیگری در پرونده مطرح است، گفت: مطلبی که گفتید ادعایی است که توسط وکیل پرونده مطرح شده و تاکنون مدارک محکمه پسندی که پای شخص دیگری در میان است محرز نشده است. در این پرونده تحقیقات مفصلی از سوی پلیس و دادسرا صورت گرفته و در سایه تحقیقات و اقاریر متهمان، همه ابعاد پرونده روشن است.اگر وکیل پرونده قتل مهرجویی مدارک و مستنداتی دارد که ارائه دهد حتماً پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده  فرزندان معاول اول سابق قوه قضاییه گفت؛ از زمان تشکیل پرونده و پیگیری‌هایی که صورت گرفته در دادسرا برای ۲۸ نفر کیفرخواست صادر شد. پرونده تعدادی از متهمان همچنان در دادسرا مفتوح است. پس از ارسال بخشی از پرونده از دادسرا به دادگاه و پس از برگزاری جلسات دادگاه و ارجاع به کارشناسی و اعلام نظر کارشناسی در نهایت تعدادی متهمین مجرم و محکوم شدند.
وی افزود: از تعداد ۲۸ متهم، ۲۴ متهم محکوم شدند از جمله افرادی که نام بردید جزو محکومین هستند که مجازات حبس تعزیری و مصادره اموال و عواید حاصل از جرم و رد مال و پرداخت جزای نقدی و شلاق برای آنها صادر شد. ۴ نفر از متهمان حکم برائت گرفتند اما به دلیل اینکه رای غیرقطعی و بدوی است از ذکرجزئیات خودداری می‌کنیم. پس از قطعی شدن اطلاع رسانی دقیق می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده سارقین مسلح منازل شهروندان در تهران گفت: از تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس آگاهی فراجا برای شناسایی و دستگیری سه تن از سارقین مسلح تشکر می‌کنیم. دو تن از مجرمان همچنان متواری هستند و با دستور قضایی اسامی و عکس‌های آن‌ها منتشر خواهد شد.
وی افزود: این باند مسلح به‌صورت وحشیانه به منازل شهروندان تهرانی حمله می‌کردند و ضمن ضرب و جرح اعضای خانواده‌ها، اقدام به حبس آن‌ها و فیلم‌برداری از اعمال خود می‌کردند که بعضاً این فیلم‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شد. اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سه نفر از این سارقین مسلح دوشنبه با حضور ۱۹ نفر از خانواده‌های شاکیان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد و جلسه بعدی دیروز برگزار ‌شد.  این سارقین با استفاده از سلاح گرم و سرد، رعب و وحشت گسترده‌ای در جامعه ایجاد کردند و بسیاری از خانواده‌هایی که مورد دستبرد قرار گرفتند، دچار آسیب‌های روحی و روانی و گاه جسمی شده‌اند.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: پس از دستگیری سارقین برای سه نفر از آن‌ها به اتهام محاربه، کیفرخواست صادر شد. سرکرده این باند نیز در بین بازداشت شده‌ها است.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده ولی الله سیف و احمد عراقچی گفت: برای این افراد و هشت متهم دیگر در پرونده‌ای به اتهام اخلال در نظام ارزی محکومیت صادر شده بود که پس از اعاده دادرسی و پذیرش آن در دیوان عالی کشور، پرونده به شعبه «هم عرض» ارجاع شد. جهانگیر افزود: پرونده در شعبه پنج دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در دست رسیدگی قرار دارد و تاکنون یک جلسه دادگاه برگزار شده و روند رسیدگی ادامه دارد.
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده زهره فکور بازیگر سینما گفت: متهم پرونده مرحومه فکور صبور، تحت تعقیب قرار گرفت و در این رابطه پرونده تشکیل شد. در این پرونده بحث کلاهبرداری علیه مرحومه مطرح بوده است. متهم پس از رسیدگی، به تحمل ۴ سال حبس، جزای نقدی و رد مال محکوم شد که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.
جهانگیر در پاسخ به سوالی در خصوص آزادسازی حریم رودخانه کرج گفت: بحث احیای حقوق عامه و حفظ منافع ملی از سیاست‌های قطعی دستگاه قضائی است. در این خصوص نیز تاکنون ۴ مرحله از آزادسازی حریم رودخانه کرج صورت گرفته و در مرحله پنجم آزادسازی حریم رودخانه کرج قرار داریم و  بیش از ٩٧ درصد از حریم رودخانه کرج آزادسازی شده و کمتر از ٣ درصد آن باقی مانده است.
سخنگوی قوه قضاییه  در پاسخ به سوالی مبنی بر این  که با توجه به مورد عفو قرار گرفتن برخی از زندانیان سیاسی طی عفو اعلام شده در اعیاد اخیر انتظار می‌رفت که روزنامه‌نگاران محبوس یعنی ویدا ربانی، سعیده شفیعی و روح‌الله نخعی و همچنین الهه محمدی و نیلوفر حامدی هم مشمول این عفو قرار گیرند. علت عدم اعلام اسامی این افراد در میان عفو شدگان چه بود؟ آیا حساسیت خاصی نسبت به عفو و آزادی روزنامه‌نگاران وجود دارد؟گفت: متهمین و محکومانی که پرونده آنها واجد شرایط عفو مقام معظم رهبری به عنوان یک عفو معیاری در سال ۱۴۰۱ و در جریان اغتشاشات بود نسبت به آنها عفو اعمال شد و پرونده افرادی که مشمول آن عفو می‌شدند مختومه شد اما پرونده تعدادی از افراد مربوط به اغتشاشات نبود بلکه مرتبط با سال‌های قبل از آن در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های امنیتی بود که در سیر رسیدگی قرار داشت.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی خبرنگاران بازداشتی گفت: پیگیری‌های ما نشان می دهد آن بخش از پرونده این افراد که مربوط به ۱۴۰۱ بود مشمول عفو شد اما اتهاماتی مربوط به پیش از این زمان داشتند که امنیتی بود و به حوزه خبر مربوط نبود. این پرونده سیر مراحل اجرایی خود را دنبال کرد و به اجرای احکام ارسال شده است.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه در حوزه قضایی در برخورد با موضوع اتباع غیرمجاز که طبق قانون حضور و ورود آن‌ها به کشور جرم است چه خلأ‌های قانونی داریم و چه نیازهایی وجود دارد تا بتوانیم از این معضل جلوگیری کنیم؟ گفت: ایران در سال‌های گذشته تلاش کرده تا نسبت به اتباع کشورهای همسایه که در معرض هجوم و ستم به نوعی جریان‌های استکباری قرار گرفته بودند و در زمانی که آمریکایی‌ها در کشور افغانستان حضور داشتند در جنگ ناعادلانه‌ای را با مردم این کشور دنبال می‌کردند به نوعی کشور ایران پذیرای این اتباع مهاجر شد و تلاش کرد که این مهاجران آواره را به نحو احسن پذیرایی و اسکان دهد و با آن‌ها همدردی و همراهی کند؛ لذا این حرکت افتخارآفرین ایران نسبت به همسایگانش نباید نادیده گرفته شود و باید متذکر شویم کشور همچنان تلاش کرده هر جایی که امکان کمک به مردم مسلمان منطقه وجود داشته در این راستا وظیفه انسانی و اسلامی خود را انجام دهد.
 
سیاست روز - هدی بذرافشان
https://siasatrooz.ir/vdcivzazvt1apu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی