يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
کد مطلب : 130898

دخالت مجلسیان در انتصابات دولت چرا؟!

یکی از معضلات موجود در فضای سیاسی و اجرایی کشور که از مجلس سوم به بعد در کشور نهادینه شده دخالت نابجا و بی رویه نمایندگان مجلس در انتصابات مدیران اجرایی کشور در هر سطحی است.
این دخالت‌های ناروا و حتی غیرقانونی کار را به آنجا کشانده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به نمایندگان مجلس تذکر داده و آن‌ها را از دخالت در امور اجرایی کشور منع کرده‌اند. اما از آنجا که نمایندگان دخالت کننده عمدتاً بدنبال منافع شخصی در این خصوص هستند حتی به هشدارهای رهبری هم توجه نمی‌کنند!
اینک که دو ماه از عمر دولت چهاردهم می‌گذرد باز هم شاهداین دخالت‌ها فعلاً در انتصاب استانداران هستیم که این دخالت‌ها موجب شده است که تاکنون حدود 27 استان بدون استاندار باشد!
لذا باید گفت، اعمال فشار برخى از نمایندگان مجلس به دولت چهاردهم در انتصاب استانداران، برخلاف اصول قانون اساسى و موازین و قواعد تفکیک قوا است و نام این رفتار هر چه هست، وفاق نیست و این حق قانونى دولت چهاردهم است که مدیران متناسب با گفتمان خود را به کار گیرد.
دخالت نمایندگان در انتصابات و مشخصاً استانداران، مغایر اصل تفکیک قواست. دولت ذیل عنوان قوه مجریه فعالیت می‌کند و مجلس ذیل قوه مقننه. اگر هم سؤالی دارند می‌توانند از وزیر کشور بپرسند. دلیلی ندارد نمایندگان هر استان به دنبال انتخاب یا تحمیل استاندار همسو با خودشان باشند، چون در این صورت شاید استاندار با آنان هماهنگ باشد ولی با دولت هماهنگ نیستند و نمی‌توانند برنامه‌های دولت را پیش ببرند.
دغدغۀ نمایندگانی که استانداران مورد نظر را پیشنهاد می‌کنند بیشتر حفظ وضع موجود است تا تحول، چرا که پزشکیان به گفته خود برای تحول آمده است. لذا طیف حاکم بر مجلس، اگر دنبال تحول است این کار را در سال های 99 تا 1403 انجام می‌داد حال آن که کارنامۀ مجلس قبلی به وضوح روشن است.
ختم کلام این که برخی نمایندگان مجلس بجای این دخالت‌های نابجا باید همه وقت خود را برای بالا بردن کیفیت طرح‌ها و لوایح صرف کنند و به امورات مردم بیاندیشند نه اینکه بدنبال کاریابی برای رفقا و دوستان و اقوام خود باشند!
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcgyz9q7ak9w74.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی