يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱
کد مطلب : 130899

وفاق تا کجا؟!

در حالی که منطقه در شرایط بحرانی به سر می‌برد و هر آن می‌رود تا یک جنگ گسترده شکل بگیرد، پیوستن به برخی کنوانسیون‌ها و قراردادهایی که موجب محدودیت ایران می‌شود کار بجایی نیست.
رژیم جعلی اسرائیل مشغول جنایت است، غزه را ویران کرده و می‌رود تا لبنان را نیز چنین کند، از سوی دیگر حملات این رژیم به سوریه نیز ادامه دارد و یمن را نیز هدف قرار می‌دهد. دوری یمن یکی از عواملی شده تا تل آویو نتواند این کشور را بمباران شدید کند.
جور بمباران یمن را ارتش آمریکا و انگلیس می‌کشند. رژیم صهیونیستی هنوز به عراق حمله نکرده است اما پیش بینی می‌شود که به این کشور نیز حملاتی را صورت دهد.
ایران اسلامی با موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی فلسطین که اسرائیلی‌ها در آن ساکن هستند، اقتدار خود را بار دیگر نشان داد، رژیم صهیونیستی تهدیداتی را علیه ایران انجام داده و گفته که به عملیات موشکی وعده صادق 2 پاسخ خواهد داد.
در این میان دولت سعی دارد موضوع اف ای تی را بار دیگر به جریان بیندازد. این مسئله از زمان تبلیعات انتخابات ریاست جمهوری از سوی مسعود پزشکیان مطرح شد و همراهان اونیز چنین سیاستی را در پیش گرفتند.
اکنون که بیش از دو ماه از استقرار دولت وفاق ملی می‌گذرد، نامه‌ای از سوی رئیس جمهور به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شده و در آن درخواست شده تا موضوع پیوستن ایران به اف ای تی اف بار دیگر در مجمع بررسی شود.
وزیر اقتصاد، معاون اجرایی رئیس جمهور از ارسال نامه مسعود پزشکیان به مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده‌اند. حال آیا مجمع بر اساس قانون می‌تواند به این نامه استناد کرده و بار دیگر بررسی پیوستن ایران به اف ای تی اف را در دستور کار قرار دهد پرسشی است که باید اعضای مجمع و نمایندگان مجلس به آن پاسخ دهند.
 حجت‌الاسلام دری‌نجف آبادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز بی‌اطلاعی از نامه آقای پزشکیان به مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفته است؛ اگر رئیس‌جمهور بخواهد، مجمع تشخیص قطعاً بررسی FATF  را مجدداً در دستور کار قرار خواهد اما اینکه، چه نتیجه‌ای داشته باشد، مشخص نیست.
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم نیز دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه گفته، درصورتی که رئیس‌جمهور بخواهد شخصاً و به صورت مستدل از FATF دفاع کند، ممکن است نظر اعضای مجمع تغییر کند اما اکنون، شرایط و نظر مجمع تغییری نکرده است.
همواره مسئله‌ای در این باره پیوستن ایران به اف ای تی اف مطرح بوده این است که با پیوستن به آن عملاً و رسماً ایران نیز سازمان‌هایی چون حزب الله لبنان، حماس، انصارالله یمن را سازمان‌های تروریستی می‌داند.
نهاد اف ای تی اف نهادی است که همه مراودات مالی و اقتصادی کشورهای عضو را زیر نظر دارد و بر اساس آن هر گونه انتقا پول به حزب الله لبنان، حماس، انصارالله یمن و دیگر سازمان‌های مشابه در فهرست تروریستی این نهاد مالی قرار دارند.
اگر ایران به این نهاد مالی بپیوندد این سازمان‌ها  گروه‌ها را که قانونی و مردمی فعالیت می‌کنند تروریستی دانسته است. حزب الله لبنان یک حزب قانونی در این کشور است که از تمامیت ارضی لبنان دفاع می‌کند و هم اکنون نیز در حال جنگ با اسرائیل رژیمی که تروریسم واقعی است.
آمریکا، اروپا و برخی دیگر از کشورهای غربی به رژیم جعلی اسرائیل کمک‌های تسلیحاتی و اقتصادی می‌کنند در حالی که این رژیم سال‌ها است که در فلسطین مشغول ترور و جنایت است و البته دیگر کشورها نیز از گزند ترورهای این رژیم در امان نبوده‌اند. ایران قربانی ترورهایی است که رژیم صهیونیستی انجام داده است.
لوایح پالرمو و سی اف تی که در قالب همان اف ای تی اف در مجلس رد شده ودر مجمع نیز به نتیجه نرسیده است،‌ در صورت به جریان افتادن دوباره آن باید به مجلس باز گردد و بررسی شود.
بر اساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی، در مواردی که شورای نگهبان به مصوبات مجلس ایراد می‌گیرد و مصوبات مجلس خلاف موازین شرع یا قانون اساسی باشد اما مجلس بر آن اصرار داشته باشد آن مصوبه برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود.
مصبه مجلس اکنون در مجمع بلاتکلیف است. ضمن آن که با توجه به شرایط منطقه، بنیانگذاران اف ای تی اف که آمریکا و دیگر کشورهای غربی هستند از پیوستن ایران به کنوانسیون‌های اف ای تی اف به شدت استقبال می‌کنند چرا که ایران در صورت پیوستن دیگر نمی‌تواند به جبهه مقاومت کمک کند و حتی سپاه پاسداران از نظر اف ای تی اف یک سازمان تروریستی است و این نهاد انقلابی نیز در جریان خود تحریمی قرار خواهد گرفت.
حال آیا این اصرار در راستای وفاق ملی است؟
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdchwvnzw23nx6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی