دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴
کد مطلب : 131080
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به «سیاست‌روز» درباره کریدور آی‌مک:

وزارت خارجه براساس سیاست‌های کلی نظام اقدام می‌کند

وزارت خارجه براساس سیاست‌های کلی نظام اقدام می‌کند
اسماعیل بقایی گفت: وزارت خارجه براساس سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی در این زمینه اقدام می‌کند.
روز سخنگوی جدید وزارت امور خارجه دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوال سیاست روز در خصوص اقدام وزارت خارجه درباره کریدور آی مک گفت: وزارت خارجه براساس سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی در این زمینه اقدام می‌کند. وی افزود: کشورهای منطقه رسالت مشترکی برای هم افزایی و استفاده از همه ظرفیت‌ها از جمله در سازمان همکاری اسلامی دارند برای اینکه هم بر رژیم صهیونیستی و هم متحدان و حامیان تسلیحاتی رژیم صهیونیستی فشار بیاورند که این رژیم جنایات خود را متوقف کنند. وی در ادامه گفت؛ مقامات روسیه و چین در نشست‌ها مواضع خود را به صورت صریح بیان کردند مبنی بر توقف جنایات و تنش‌ها در منطقه.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفرهای وزیر امور خارجه به مصر و اردن اظهار داشت؛ هیچ کشوری را در منطقه از رایزنی‌های خود مستثنی نمی‌کنیم و معتقدیم کمک به حفظ صلح و ثبات در منطقه وظیفه همگانی است. وی افزود؛ معتقدیم الان یکی از زمان‌هایی است که کشورهای منطقه نشان دهند تمایل و اراده برای قدم نهادن و ادامه این مسیر را دارند. بقایی ادامه داد: فارغ از برخی سوءتفاهمات و اختلافات با برخی کشورهای منطقه اولویت خود را در این دوره زمانی رایزنی و هم افزایی برای صلح و امنیت منطقه قرار دادیم.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مسیرهای مواصلاتی در منطقه قفقاز جنوبی در سفر عراقچی به ترکیه بیان کرد: اگر به بیانیه پایانی این اجلاس نگاه کنید خواهید دید تمرکز و تأکید کشورها بر ضرورت تبدیل قفقاز جنوبی برای عرصه همکاری بین کشورهای عضو است. در خصوص گذرگاه‌ها و مسیرهای مواصلاتی در آن منطقه موضع ایران همیشه روشن بوده و ثابت و تغییرناپذیر است و این مسیرها باید با رعایت تمامیت ارضی کشورها و حاکمیت ملی و بدون هرگونه تغییر در مرزها و شرایط ژئوپلتیک منطقه باشد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعاها در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی و نشست اتحادیه اروپا و شورای همکاری‌ خلیج‌فارس گفت: کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه باید متمرکز بر پایان دادن به شرارت‌های رژیم صهیونیستی باشند. موضوعی که بحث و گفت‌وگو بین ایران و یک کشور دیگر بوده به عرصه عمومی می‌کشانند و با کشورهایی که هیچ جایگاهی در منطقه ما ندارند مطرح می‌کنند. کارهایی که باید انجام دهیم در وزارت خارجه انجام داده‌ایم. بعد از هر نشستی در طول سال با شرکا و کشورهایی که به نحوی به این موضوع می‌پردازند در ارتباط هستیم. موضع ایران را بسیار شنیده‌اید و هر بار تکرار می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران درباره تمامیت سرزمینی و حاکمیتش بر جزایر سه‌گانه هیچ تردیدی ندارد و هیچ اغماضی نخواهد کرد. این مبتنی بر حقوق بین‌الملل و همه موازین بین‌المللی در احترام به تمامیت ارضی کشورهاست و این ادعا هیچ تغییری در این موضع نخواهد کرد. وی گفت: متاسفیم کشورهای اروپایی در این برهه زمانی تصمیم گرفتند به این موضوع بپردازند. یادداشت‌های اعتراض به طرف‌های مربوطه زده شده و به این مسیر ادامه خواهیم داد.
وی درباره اظهارات عراقچی مبنی بر کشیده شدن جنگ به منطقه خلیج‌فارس گفت: کشیده شدن جنگ نیاز به استدلال  ندارد و این رویه و رویکرد این رژیم از روز نکبت و تأسیس این رژیم بوده است و این رژیم در موقعیت‌های مختلف مشغول توسعه طلبی با جنگ افروزی در منطقه بوده است. تجاوز و تعرض به همه کشورهای همسایه داشته و نشان داده به دلیل برخورداری از حمایت قطعی آمریکا ابایی ندارد دامنه جنگ را گسترش دهد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اعمال تحریم‌های اروپا علیه ایران نیز بیان کرد: سیاست اتحادیه اروپا آزار دادن مردم ایران است و تردیدی در آن نیست. تحریم هواپیمای غیرنظامی و خط هوایی که سال‌هاست شناخته شده است در مسیرهای مختلف از جمله به برخی از پایتخت‌های اروپایی رفت و آمد داشت هیچ توجیهی ندارد جز اینکه بخواهید مردمی را از حقوق بنیادین خود محروم کنید که رفت و آمد آسان و روان به مناطق مورد نظرشان داشته باشند. وی درباره استقرار سامانه تاد در سرزمین‌های اشغالی و پیام ایران برای کشورهایی که با این رژیم همکاری کنند نیز اظهار داشت: پیام ما روشن، شفاف و علنی داده شده و مقامات ما در سطوح مختلف اعلام کردند هرگونه شرارت این رژیم با پاسخ قطعی و قاطع ایران مواجه خواهد شد و تصمیم درباره چگونگی پاسخ برعهده ما خواهد بود. بقایی بیان کرد: این اطمینان را داریم کشورهای همسایه با درک شرایط به هیچ عنوان اجازه نخواهند داد از سرزمین آنها برای تجاوز به یک کشور اسلامی استفاده کنند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت محمدرضا نوری شهروند ایرانی بازداشت شده در عراق و اینکه آیا در سفر اخیر عراقچی به بغداد این موضوع پیگیری شد؟ اظهار داشت: موضوع آقای نوری از دغدغه‌های آقای عراقچی بوده و قبل از سفر با خانواده ایشان گفت‌وگو کرد و اطمینان داد که وزارت خارجه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. در سفر به عراق این موضوع را به صورت جدی با مقامات عراق پیگیری کرد و امیدواریم در روزهای آینده خبرهای خوبی بشنویم. وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مدیر تلویزیون دولتی ترکیه درباره ایران گفت:‌ رابطه ما با ترکیه رابطه‌ای است که در همه سطوح و بهترین شرایط ادامه دارد. روابط فرهنگی بین دو کشور که دارای پیوندها و ریشه‌های عمیق تاریخی هستند ادامه خواهد یافت. تلاش کنیم برخی صحبت‌ها این روابط موجود بین دو کشور را تحت تأثیر قرار ندهد. این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره دکترین هسته‌ای کشور اظهار داشت: باید سیاست قطعی و رسمی کشور را مدنظر قرار دهید که سلاح‌های کشتار جمعی در دکترین دفاعی ما جایی ندارد و این سیاست ما مستظهر به دستور و فتوای مشخص از سوی بالاترین مقام سیاسی و دینی کشور مقام معظم رهبری است.
 
سیاست روز - هدی دهقان بذرافشان
https://siasatrooz.ir/vdcaa6n6w49new1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی