دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴
کد مطلب : 131079
نیویورک‌تایمز در گزارشی مطرح کرد:

خاورمیانه جدید برخلاف تصورات نتانیاهو است

خاورمیانه جدید برخلاف تصورات نتانیاهو است
یک رسانه آمریکایی با اشاره به همگرایی ایران و کشورهای عربی در منطقه و در راس آن عربستان، اعلام کرد که تحولات زیادی در خاورمیانه در راه است اما این تحولات به نفع اسرائیل و طبق خواسته‌های نتانیاهو نخواهد بود و قراردادهای سازش هم صرفا ظاهری است.
به گزارش تسنیم، در شرایطی که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر درباره پروژه موهوم خود برای خاورمیانه جدید صحبت می‌کند، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که خاورمیانه شاهد تحولات زیادی خواهد بود، اما نه به نفع اسرائیل. این رسانه آمریکایی روز گذشته در یک مقاله تاکید کرد که تحولات جدید خاورمیانه به نفع اسرائیل نخواهد بود و برخلاف چیزی است که نتانیاهو می‌خواست.

همگرایی ایران و کشورهای عربی درحال تقویت است
در این مقاله آمده است: عربستان سعودی قبل از 7 اکتبر 2023 در حال آماده سازی برای امضای قرارداد عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود؛ قراردادی که می‌توانست منجر به تغییر شکل ریشه‌ای خاورمیانه شود و در راستای انزوای ایران باشد. اما بعد از 7 اکتبر، توافق عادی‌سازی عربستان و اسرائیل دورتر از هر زمان دیگری شده است؛ زیرا ریاض اخیراً برای بهبود روابط با تهران تلاش می‌کند و هرگونه توافق عادی‌سازی با اسرائیل را مشروط به تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی کرده است. نیویورک تایمز افزود که همچنین در این ماه، وزرای خارجه تعداد زیادی از کشورهای حوزه خلیج فارس با همتای ایرانی خود دیدار کردند و آقای «عباس عراقچی» وزیر خارجه ایران نیز به کشورهایی مانند عربستان، سلطان نشین عمان، عراق، اردن و مصر و دیگر کشورهای منطقه در راستای بهبود روابط و کاهش تنش‌ها سفر کرده است. این رسانه آمریکایی خاطرنشان کرد: در حالی که نتانیاهو همچنان تشکیل کشور فلسطین را رد می‌کند، مقامات سعودی در گفتگو با رسانه‌ها و سخنرانی‌های عمومی خود تاکید کرده‌اند که باید راهکار دو دولتی روی میز گذاشته شود. همچنین جنایات اسرائیلی‌ها علیه مردم فلسطین موجب شد تا مقامات عربستان نتوانند تحولات مربوط به مسئله فلسطین را نادیده بگیرند.

جنگ غزه مانع از ادغام اسرائیل در منطقه شد
در این زمینه «علی الشهابی» تاجر سعودی نزدیک به درباره سلطنتی عربستان در گفتگو با نیویورک تایمز گفت که اتفاقی که در غزه افتاد، مانع از هرگونه ادغام اسرائیل در منطقه شد. عربستان بر این باور است که هرگونه ارتباط با اسرائیل مسموم‌تر از هر زمانی شده؛ مگر اینکه اسرائیلی‌ها مواضع خود را تغییر دهند و تعهد واقعی نسبت به تشکیل کشور فلسطین داشته باشند. این در حالی است که اسرائیل کاملا تشکیل کشور فلسطین را رد می‌کند. وی افزود: تا زمانی که ایرانی‌ها قصد همگرایی و همکاری با ریاض دارند، مقامات عربستان تعامل مثبتی با ایران در این زمینه خواهند داشت و این مسئله می‌تواند کارت‌ها را در خاورمیانه مجدداً تنظیم کند. در این میان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نسبت به افکار عمومی جهان حساسیت بالایی دارد و بنابراین موضع وی در قبال اسرائیل از سال گذشته تاکنون سخت‌تر شده است.

در توافق‌های عادی‌سازی  چیزی به نام صلح دائمی وجود ندارد
الشهابی خاطرنشان کرد: همچنین توافق‌های موسوم به توافق «ابراهیم» که میان تعدادی از کشورهای عربی با اسرائیل امضا شده، یک توافق ظاهری بوده و هیچ چیز اساسی در این توافق‌نامه‌ها در رابطه با صلح واقعی و دائمی منطقه‌ای وجود نداشت. اینکه برخی از کشورهای عربی چنین توافقی را با اسرائیل امضا کرده‌اند، به دلیل آن است که آنها اسرائیل را راهی برای نفوذ در واشنگتن می‌دانند. نیویورک تایمز در ادامه مقاله خود تاکید کرد: ادعای نتانیاهو درباره انعقاد یک معامله مهم با عربستان موجب شد تا مقامات سعودی چندین بار مخالفت خود را با این معامله اعلام کند. از سوی دیگر، روزنامه انگلیسی فایننشنال تایمز نیز در گزارشی به همین منظور اعلام کرد که عربستان سعودی به آمریکا درباره اغراق اسرائیل در خصوص احتمال امضای قرارداد عادی‌سازی هشدار داده و اعلام کرد که استراتژی عربستان بعد از جنگ غزه در قبال اسرائیل تغییر کرده است. موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که تلاش‌ها برای پیشبرد عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل، در سایه فشار افکار عمومی و خشم و مخالفت ملت‌های عربی، با موانع قابل توجهی مواجه است.
https://siasatrooz.ir/vdciyzaz3t1apu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی