يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
کد مطلب : 131067
وزیر امور خارجه خبر داد:

رایزنی‌های دیپلماتیک ایران به نفع صلح و امنیت پایدار در منطقه

رایزنی‌های دیپلماتیک ایران به نفع صلح و امنیت پایدار در منطقه
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر منطقه‌ای خود در خصوص رایزنی جهت تحولات منطقه بیان کرد که رایزنی‌های دیپلماتیک به نفع صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه ادامه خواهد داشت و با سفر رئیس جمهور به کازان در روزهای آینده وارد سطح عالی‌ خواهد شد.
سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در گزارشی در خصوص سفر منطقه‌ای خود در حساب اینستاگرام نوشت: چهارمین دور سفر به کشورهای منطقه از چهارشنبه (25 مهرماه) آغاز و با سفر به سه کشور اردن، مصر و ترکیه تکمیل شد. در دیدار با آقایان ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی و رجب‌ طیب اردوغان، روسای جمهور مصر و ترکیه با اشاره به وضعیت خطرناک منطقه در پی تشدید جنگ‌افروزی و بسط دامنه‌ جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در تجاوز به لبنان و نسل‌کشی در غزه، تلاش‌های فعالانه اخیر از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت جلوگیری از تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در غرب آسیا را تشریح کردم. وی افزود: در دیدار با همتایانم از اردن، مصر و ترکیه علاوه بر بررسی چشم‌انداز تعمیق روابط و توسعه مناسبات دوجانبه، بر لزوم اقدام جمعی به‌ منظور جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و حراست از ثبات، امنیت و منافع ملی کشورهای منطقه تاکید شد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین نوشت: در سفر به استانبول همچنین در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای حوزه قفقاز جنوبی و همسایگان موسوم به (3+3) شرکت کردم و با استقبال از پیشرفت در روند مذاکرات صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مواضع کشورمان مبتنی بر ضرورت عدم‌ دخالت کشورهای خارجی در منطقه، احترام به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، مرزهای شناخته شده بین المللی و اجتناب از توسل یا تهدید به استفاده از زور را به عنوان لازمه صلح پایدار در این منطقه دانستم.  عراقچی خاطرنشان کرد: در حاشیه این اجلاس با آقای آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان نیز به گفتگو و تبادل‌نظر نشستیم. در پایان نیز رایزنی‌های مفیدی با برخی از اعضای شورای سیاسی جنبش مقاومت حماس در موضوعات مرتبط با تحولات غزه داشتم. وی در آخر نوشت: رایزنی‌های دیپلماتیک به نفع صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه ادامه خواهد داشت و با سفر رئیس جمهور به کازان در روزهای آینده وارد سطح عالی‌ خواهد شد.

دیدار رئیس شورای حماس با عراقچی
از سوی دیگر رئیس شورای حماس و چند مقام ارشد این گروه در حاشیه سفر سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه به ترکیه، در استانبول با وی دیدار کردند. محمد اسماعیل درویش رئیس شورای جنبش مقاومت فلسطین حماس در دیدار با عراقچی در خصوص تحولات منطقه و جنگ در غزه به بحث و تبادل نظر پرداخت. در این دیدار خلیل الحیه و موسی ابومرزوق از اعضای شورای سیاسی حماس نیز حضور داشتند.
عراقچی پس از این دیدار در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: حماس بیش از همیشه زنده است و ملاقات‌های دوستان با کشورهای منطقه ‌و مشورت‌های سیاسی ادامه دارد و انشاالله حماس قوی‌تر از گذشته به راه خود ادامه خواهد داد.وی تاکید کرد: پس از شهادت شهید سنوار و پس از شهادت‌های بسیار در غزه، حماس همچنان زنده و پابرجا است و یک واقعیت در فلسطین است که کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و از بین ببرد.
وزیر امور خارجه عنوان کرد: رژیم صهیونیستی یک سال است که تمام تلاش خود را انجام داده، بیش از 50 هزار نفر را کشته و خانه‌های بسیاری را تخریب کرده و جنایات بسیاری که همه مطلع هستند را مرتکب شده، اما به هیچ یک از اهداف خود نرسیده و نخواهد رسید.

درباره فلسطین و قفقاز با ترکیه اشتراک نظر داریم
عباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان همچنین در مصاحبه با شبکه خبری «ان تی وی» ترکیه به بیان مسائل منطقه ای، جنگ رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و روابط دو کشور پرداخت و گفت: ما همواره درباره مسائل منطقه‌ای با ترکیه مشورت داریم. برخی مواقع تفاوت دیدگاه‌هایی درباره مسائل منطقه‌ای بوده و برخی مواقع نیز منافع، نگرانی‌ها و رویکردمان مشترک است. فلسطین و قفقاز از جمله موضوعاتی است که اشتراک دیدگاه داریم.
وی در این مصاحبه در خصوص شهادت یحیی سنوار رهبر جنبش حماس اظهار داشت: شهادت یحیی سنوار ما را بسیار ناراحت کرد. این شهادت طبیعتاً برای حماس ضربه مهمی است اما مطمئن هستم که این واقعه باعث توقف حماس نخواهد شد بلکه برعکس، باعث می شود که مردم فلسطین، مسئله فلسطین را با قدرت بیشتر دنبال کنند و جوانان فلسطینی نیز انگیزه بیشتری برای مبارزه داشته باشند. عراقچی افزود: از همان ابتدا، خون شهدای فلسطین باعث انگیزه جوانان شده و تا امروز نیز این جنبش را به پیش برده و بعد از این نیز چنین خواهد بود. حماس واقعیت فلسطین است و کسی نمی تواند این واقعیت را از بین ببرد. ما این واقعیت را طی 12 ماه گذشته به شکلی روشن دیدیم. حماس از گذشته خود قوی تر شده و پیش خواهد رفت. وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه این روندی است که مردم فلسطین طی 80 سال گذشته تجربه کرده اند، اظهار داشت: مسئله فلسطین با کشتار و ویرانی از بین نمی رود که این تجربه ای 80 ساله است.

رژیم اسرائیل در هر سطحی به ایران حمله کند پاسخ مشابه خود را خواهد گرفت
عراقچی در خصوص پاسخ رژیم اسرائیل به عملیات وعده صادق و آمادگی ایران برای این حمله گفت: در ابتدا باید بگویم که حمله رژیم اسرائیل به ایران، یک پاسخ یا واکنش نیست بلکه حمله است زیرا اساساً آنچه ایران انجام داد دفاع از خود و یک دفاع مشروع بود. اگر رژیم اسرائیل به ما حمله کند ما آماده پاسخ به آ‌ن هستیم و به شکلی مناسب جواب می دهیم اما امیدواریم که رژیم اسرائیل اراده ما را امتحان نکند. وی در خصوص نقاط مشخص شده از سوی رژیم اسرائیل برای هدف قرار دادن ایران نیز گفت: اساساً هر حمله ای به ایران خط قرمز ماست. اصلاً و ابداً در مقابل آن سکوت نخواهیم کرد. حمله رژیم اسرائیل به تاسیسات هسته ای یا هر جای دیگری را به شکل مشابه پاسخ می دهیم. رژیم اسرائیل هر حمله ای به ایران داشته باشد به شکلی مشابه جواب می گیرد. ما از این پاسخ عقب نخواهیم نشت. عقب نمی اندازیم اما عجله هم نمی کنیم.

اصابت 90 درصدی موشک‌های ایران در عملیات وعده صادق
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اصابت 90 درصدی موشکهای ایران به اهداف خود در سرزمین های اشغالی اظهار داشت: ما در این عملیات هیچ مکان اقتصادی یا غیرنظامی را هدف نگرفتیم و تنها اهداف نظامی و مراکز امنیتی را مورد هدف قرار دادیم. ما همه اهدافمان را مشخص کرده ایم و بر این اساس در مقابل حمله رژیم صهیونیستی به شکلی مشابه پاسخ داده خواهد شد.
عراقچی در خصوص اینکه چرا رژیم اسرائیل بعد از گذشت 19 روز از عملیات وعده صادق هنوز اقدامی نکرده است، گفت: فکر می کنم رژیم اسرائیل زیر فشارهای بین المللی و منطقه ای است. یک احتمال جدی درباره جنگ منطقه ای وجود دارد و به این دلیل هنوز دیپلماسی جریان دارد. در حالیکه ما از جنگ صحبت می کنیم، از سوی دیگر فرصت دیپلماسی نیز هنوز وجود دارد و برای این تلاش می شود. کشورهای منطقه یک تلاش گسترده منطقه ای و بین المللی را دنبال می کنند. برای جلوگیری از جنگی منطقه ای و رسیدن به آتش بس و جلوگیری از یک فاجعه بزرگ، رژیم اسرائیل باید متوقف شود.
وی درباره اقدامات پشت پرده آمریکا در فشار به رژیم اسرائیل و احتمال مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در این خصوص نیز اظهار داشت: هیچ مذاکراتی بین ما و آمریکا در این خصوص وجود ندارد. طرفها پیام خود را به یکدیگر می رسانند. برخی کانالها برای ارسال پیامهای مرتبط با منطقه داریم که اساساً نام آن مذاکره نیست. بلکه روندی است که مطمئن شویم اشتباهی در فهم رخ نمی‌دهد و پیاممان به درستی منتقل می شود.
https://siasatrooz.ir/vdcfvydyew6dmxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی