دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
کد مطلب : 131009
وزیر نیرو جا پای وزیر اقتصاد می‌گذارد؟

گران‌سازی نسخه تجویزی برای ناترازی انرژی

گران‌سازی نسخه تجویزی برای ناترازی انرژی
وزیر نیرو در حالی  با بیان اینکه ابتدا باید اقتصاد انرژی را اصلاح کرد، گفت که ابتدا باید سهمیه بندی عادلانه انرژی صورت بگیرد و مازاد بر الگوی مصرف در بازار دیگری تهیه شود که سخنان وی این احساس را ایجاد می‌کند که وی نیز مانند وزیر اقتصاد به دنبال آزاد سازی قیمت‌ها می‌باشد.
این روزها تیم اقتصادی دولت سخنان با مبنای ناترازی را مطرح و نسخه تجویزی آنها نیز حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت‌هاست. به عنوان نمونه همتی وزیر اقتصاد با نام یکسان سازی نرخ ارز و مقابله با رانت و فساد به دنبال نزدیک سازی ارز نیمایی و آزاد است که نتیجه آن رسیدن قیمت ارز نیمایی به نزدیک 50 هزار تومان است که می‌تواند تورمی قابل توجه ایجاد نماید. همزمان سخنان وزرایی همچون انرژی نیز رنگ و بوی گلایه از ناترازی گرفته که تغییر سهمیه بندی‌ها، تغییر در الگوی قیمت گذاری نسخه تجویزی آنهاست که تجربه نشان می‌دهد رسما زمینه ساز افزایش قیمت‌ها خواهد شد.
عباس علی آبادی، وزیر نیرو  در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه سازی و بهره‌وری انرژی گفت: مبنای زندگی بشر انرژی است که از منابع اولیه بوده و خوشبختانه کشور ما در منابع اولیه انرژی مطلوبی چه از حیث تجدید پذیر و چه از حیث غیر تحدید پذیر دارد.علی آبادی افزود: کشور ما دومین رتبه ذخایر گازی را دارد که نزدیک به ۳۴ تی اس ام گازی از آن جمله است. رتبه چهارم ذخایر نفتی و در مجموع رتبه اول انرژی را به خود اختصاص می‌دهیم.
وی ادامه داد: از نظر تولید فرآورده نیز وضعیت مطلوبی داریم؛ ۱۱۰ میلیون لیتر فرآورده و ۵۵ میلیون لیتر مازوت و ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم اما باز هم ناترازی انرژی داریم.علی آبادی اضافه کرد: ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال آب مصرف می‌کنیم ارزش آن در اروپا چقدر است؟به گفته وی، کل درآمد نفتی ما ۵۰ میلیارد دلار است که در کشور ما ۲۰۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌شود که ممکن است ارزانی انرژی منجر به این موضوع شده باشد.علی آبادی اضافه کرد: اشتباه اصلی در اقتصاد انرژی است زیرا صرفه‌جویی در آن وجود ندارد به همین دلیل ابتدا باید اقتصاد انرژی را اصلاح کرد. اگر بخواهیم اقتصاد انرژی را اصلاح کنیم باید خودروی برقی را جایگزین خودروهای بنزینی کرد.به گفته وزیر نیرو، اگر ۱۰۰ هزار تاکسی برقی باشد به ۲۰۰ مگاوات برق نیاز است.علی آبادی اضافه کرد: ابتدا باید سهمیه بندی عادلانه انرژی صورت بگیرد و مازاد بر الگوی مصرف در بازار دیگری تهیه شود.وزیر نیرو عنوان کرد: ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در برنامه داریم که در صورتی که تمایل برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد از آن استقبال می‌کنیم البته موانعی در این زمینه وجود دارد.
در این میان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه رکورد مطلوبی در زمینه بهینه‌سازی نداریم، اما اگر ۱۰ تا ۳۰ درصد این موضوع محقق شود کار مؤثری انجام شده است.مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی در سومین کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی به اهمیت مدیریت مصرف انرژی گفت: ناترازی‌ها در بخش سوخت وجود دارد و حتی برخی از ایام روزانه ۱۰ میلیون لیتر واردات داریم.وی ادامه داد: در حوزه گاز طبیعی نیز در بعضی از ماه‌های سرد سال تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز، دچار ناترازی هستیم.به گفته وی اگرچه مردم نقش مهمی در مدیریت مصرف انرژی دارند، در بخش‌های حاکمیتی نیز باید کارهای مهمی انجام دهیم تا مدیریت مصرف اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به مصرف بالای خودروهای موجود منجر به ناترازی بنزین شده است، خاطر نشان کرد: علاوه بر بنزین نمی‌توان مردم را مقصر مصرف بالای گاز طبیعی دانست زیرا وسایل گرمایشی با راندمان بالا نظیر بخاری‌های فرسوده یکی از دلایل مصرف بالای گاز در بخش خانگی است.به گفته شریعتی‌نیاسر ناترازی انرژی باید دو مقوله افزایش تولید و اصلاح الگوی مصرف به طور همزمان پیگیری شود.وی ادامه داد: امروز یکی از دلایل ناترازی انرژی توجه نداشتن به تنوع سبد انرژی کشور است. باید بیش از پیش سبد سوخت کشور را متنوع کنیم تا بخشی از ناترازی برطرف شود.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای بهینه‌سازی مصرف انرژی وجود دارد که باید آن را محقق کنیم و متأسفانه رکورد مطلوبی در زمینه بهینه‌سازی نداریم، اما اگر ۱۰ تا ۳۰ درصد نیز این موضوع محقق شود کار مؤثری انجام شده است.
https://siasatrooz.ir/vdcbg8b89rhbfgp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی