سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱
کد مطلب : 131020
قیمت دستوری ۴ محصول لبنی با مجوز سازمان حمایت برداشته شد

شبیخون متفکران لیبرالیست به سبد لبنیات مردم

شبیخون متفکران لیبرالیست به سبد لبنیات مردم
در رویکردی که بیشتر به شبیخون‌زدن متفکران لیبرالیسم سرمایه‌دار به معیشت و سفره مردم شباهت دارد، دبیر انجمن صنایع لبنی گفت که قیمت‌گذاری دستوری ۴ محصول لبنی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برداشته شد.
در حالی که در بسیاری از کشورها شیر و فرآوردهای آن را با یارانه‌های بسیار به دست مردم می‌رسانند چرا که این مسئله نقشی مهم در سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های عمومی درمان دارد اما گویی پیروان اقتصاد لیبرالیستی در برخی کشورها همچون ایران همچنان در سایه واژگانی همچون آزاد سازی قیمت‌ها، برداشتن تصدی گری دولت، اقتصاد رقابتی، اقتصاد سرمایه‌ای و... به دنبال حذف نقش دولت در تامین نیازهای ضروری مردم از جمله شیر و لبنیات هستند. در کنار رویه‌های جهانی و منطقی برای نظارت بر قیمت کالاهایی که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد، وضعیت ایران در جنگ اقتصادی ضرورت این امر را بیش از پیش می‌سازد، حال آنکه رویه تیم اقتصادی دولت چهاردهم گویی هیچ کدام از این مولفه‌ها را در نظر نداشته و همچنان در چارچوب دیدگاه افرادی همچون عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی دوران روحانی، آزادسازی قیمت‌ها از ارز گرفته ها نان و محصولات لبنی و... را در دستور کار قرار داده‌اند چنانکه به رغم هشدارهای فرزین رئیس بانک مرکزی مبنی بر تبعات افزایش نرخ ارز نیمایی، سیاست‌های همتی وزیر اقتصاد این ارز را به 50 هزار تومان رسانده است که اثرات تورمی آن در حال نمایان شدن است.
در ادامه اقتصاد لیبرالیستی و سرمایه‌دارانه تیم اقتصادی دولت که شاید نشات گرفته از اتاق بازرگانی‌ها و شرکت‌های بزرگ با ادعای ورود سرمایه‌ آنها به بورس باشد، افزایش قیمت‌ها و حذف نظارت دولت در ابعاد مختلف در جریان است که دامنه آن به لبنیات رسیده است. رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفتگو با تسنیم در ارتباط با اعلام قیمت 4 محصول لبنی مشمول قیمت گذاری تنظیم بازاری، اظهار داشت:چهار محصولی تنظیم بازاری لبنی دیگر وجود ندارد و نرخ گذاری محصولات لبنی تابع یک رشد قیمت منطقی است.وی افزود:این سیاست، باعث تفکیک برخی کالا می کرد که منطق درست و نتایج خوبی هم نداشت در نتیجه امسال کلیه محصولات لبنی مشمول گروه 4 کالایی هستند و از نظر قیمت گذاری تابع قیمت گذاری کالاهای تولید داخل به حساب می آید که سازمان حمایت مصرف کنندگان  و تولید کنندگان نیز بر صحت این قیمت گذاری های نظارت می کند.وی تصریح کرد: شرکت‌ها بر اساس دفاتر قانونی خود و بهای تمام شده در استانهای مختلف قیمت محصولات لبنی را ارائه می کند و دیگر لیست قیمت واحد برای ارائه توسط انجمن صنایع لبنی وجود ندارد.
باکری گفت: سازمان حمایت نرخ های جدید صنایع مختلف را با در نظر گرفتن گروه چهار و بر اساس قیمت تمام شده محاسبه کرده است و در جلسه که به زودی با صنایع لبنی برگزار، نرخ های صنایع بررسی در صورت نیاز اصلاح می‌شود.دبیر انجمن صنایع لبنی اظها ر داشت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشوری در سال قبل همه محصولات لبنی به گروه چهار کالایی منتقل شدند اما این مصوبه در سال گذشته مسکوت می ماند تا اینکه در سال جاری سازمان حمایت این مصوبه را فعال کرده است.
بنابراین گزارش در حالی که  انجمن صنایع لبنی به صراحت خبر از انتقال لبنیات به گروه چهای کالایی خبر می دهد که امراللهی مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی اخیرا اعلان کرده بود که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که مرجع رسمی اعلام قیمت است، نرخ 4 قلم فرآورده لبنی تنظیم بازاری را اعلام نکرده است و به نظر می رسد در جریان این مصوبه ستاد تنظیم بازار و تصمیم سازمان حمایت نیست.بنابراین گزارش  4 قلم  محصولات لبنی تنظیم بازاری شامل پنیر UF 400 گرمی، ماست دبه 2.5 کیلوگرمی، شیر یک لیتری کم‌چرب و شیر نایلونی 900 گرمی بود که شواهد نشان می دهد دیگر نرخ گذاری دستوری درباره آنها اعمال نمی‌شود.
لازم به ذکر است این رویکرد قطعا به حذف و کاهش لبنیات از سفر بسیاری از مردم منجر خواهد شد که پیامدهای آن بر سلامتی و افزایش هزینه‌های درمان مشخص خواهد شد که قطعا هزینه‌ای بیشتر برای کشور از تنظیم و نظارت بر بازار لبنیات به همراه دارد. این مسئله در حالی است که وزیر اقتصاد که این روزها به دنبال افزایش نرخ ارز نیمایی برای خوشایند صادر کنندگان و اتاق بازرگانی است، کاهش هزینه‌های این تجار و دلالان در حوزه بانکی را در پیش گرفته است.  در همین راستا وزیر امور اقتصادی و دارایی نوشت: در مورد مدیریت فروش اوراق و نقدینگی و اقدامات لازم برای کنترل و کاهش نرخ سود هماهنگی لازم بین بانک مرکزی و سازمان بورس انجام گرفت. عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: با رئیس محترم بانک مرکزی و رئیس محترم بورس جداگانه در خصوص مسائل بازار پول و سرمایه صحبت کردم. در مورد مدیریت فروش اوراق و نقدینگی و سایر اقدامات لازم برای کنترل و کاهش نرخ سود هماهنگی لازم انجام گرفت.البته تأثیر شرایط منطقه و ریسک سیاسی در وضعیت فعلی بازارها را نمی‌توان نادیده گرفت که البته گذرا است.
لازم به ذکر است شواهد امر نشان می‌دهد که وزیر اقتصاد به شدت پیرو دیدگاه‌های نئولیبرالیستی است که بر اساس آن خدمات در اختیار ثروتمندان قرار گرفته می‌شود و با برداشته شدن ظارت و قیمت‌گذاری‌های دولت و البته ازاد سازی نرخ ارز، طبقات متوسط و ضعیف جامعه با چالشهای بیشتری مواجه می‌شوند و ثروت ثروتمندان افزایش می‌یابد.
https://siasatrooz.ir/vdcewz8z7jh8x7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی