دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵
کد مطلب : 130758

آیا این آموزش و پرورش در تراز جمهوری اسلامی است؟

ماه مهر از راه رسید و بهار علم و دانش فضای کشور را عطرآگین کرده است. فارغ از جنبه احساسی شور و حال بازگشایی مدارس باید کمی جدی‌تر به اوضاع و احوال آموزش و پرورش کشور بپردازیم. بنا داریم دراین فرصت از منظر آمار به شرایط نظام آموزش و پرورش کشور نگاهی بیندازیم که آیا این وضعیت در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران هست یا نه؟
1-تعداد دانش ‌آموزان دوره ابتدایی حدود 9 میلیون و 200 هزار نفر، دوره متوسطه اول حدود 3 میلیون و 800 هزار نفر و متوسطه دوم حدود 2 میلیون و 900 هزار نفر است. امسال یک و نیم میلیون دانش‌آموز نیز به پایه اول دبستان وارد شده‌اند. همچنین 2 و نیم میلیون دانش‌آموز کشور نیز در 18 هزار مدرسه غیر دولتی تحصیل می‌کنند.
2- بر اساس آخرین اعلام سخنگوی آموزش‌ و ‌پرورش؛ دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۲، ۱۸ هزار و ۴۰۰ نفر ورودی داشت اما در سال ۹۳ به ۱۰ هزار نفر کاهش یافت. تعداد دانشجو معلمان در سال ۹۴ به ۵ هزار، سال ۹۶ به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر رسید و کاهش جذب دانشجو معلم در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ باعث کمبود معلم شد که اکنون به ‌سمت استخدام معلم رفته‌اند. همچنین تعداد دانشجو معلمان در سال ۹۷ مجدداً به ۲۵ هزار نفر رسید. در سال ۹۸، ۲۵ هزار نفر، سال ۹۹، ۲۰ هزار نفر، سال ۱۴۰۰، ۲۶ هزار نفر، سال ۱۴۰۱، ۲۶ هزار نفر، سال ۱۴۰۲، ۳۰ هزار نفر و سال ۱۴۰۳ به ۳۲ هزار نفر رسید.
3- علیرضا بهرامی، مدیرکل آموزش‌ و ‌پرورش شهرستان‌های استان تهران اعلام کرده است؛ حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز ایرانی واجد شرایط ورود به کلاس اول ابتدایی برای ثبت‌نام مراجعه نکرده‌اند. همچنین در سال تحصیلی گذشته نیز ۱۶۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی وجود داشت.
4-طبق گفته‌های سخنگوی آموزش‌ و ‌پرورش در سال ۱۳۸۹ نزدیک به ۸۰ هزار سرایدار داشتیم اما با وجود افزایش جمعیت دانش‌آموزان و مدارس اکنون تعداد سرایداران ۵۱ هزار نفر است. او عنوان کرده بود؛ ‌۴۷ هزار نیروی سرایدار و خدمتگزار در مدارس نیاز داریم و سال گذشته درخواست خود را به سازمان اداری و استخدامی‌ ارائه کردیم..
5- مدیرکل آموزش ‌و ‌پرورش شهر تهران گفته است؛ آموزش‌ و ‌پرورش شهر تهران میزبان حدود ۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع است که امسال هم مانند سال‌های گذشته در کنار دانش‌آموزان ما میهمانند و همه تلاش ما خدمت به این دانش ‌آموزان است.
حال با توجه به امر فوق آیا می توانیم بگوییم نظام آموزشی پویا، فعال و اثرگذاری در کشور داریم؟
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcbsgb8wrhbfzp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی