شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
کد مطلب : 130877
در دیدار وزیر امور خارجه و مقامات سوری تاکید شد

همگرایی منطقه‌ای علیه دشمن مشترک

همگرایی منطقه‌ای علیه دشمن مشترک
در ادامه سفر دوره‌ای به منطقه عراقچی در سوریه با مقامات ارشد این کشور دیدار و طرفین ضمن تاکید بر لزوم توسعه مناسبات، بر همگرایی منطقه برای مبارزه با رژیم صهیونیستی و حامیانش به عنوان دشمنان مشترک جهان اسلام با محوریت حمایت از غزه و لبنان تاکید کردند.
 سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیئتی در دمشق سفر کرده بود، با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.بشار اسد طی این دیدار بر روابط استراتژیک ایران و سوریه و اهمیت آن در مقابله با چالشها و  تهدیدهای پیش‌ِروی منطقه و ملتهای آن و در رأس آن مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی عربی و ارتکاب جنایات کشتار علیه غیرنظامیان از سوی این رژیم در لبنان، فلسطین و سوریه تأکید کرد.
بشار اسد تصریح کرد: مقاومت در برابر تمام اشکال اشغالگری، تجاوزگری و کشتار دسته‌جمعی حقی مشروع و در سایه حمایت مردمی از آن و اعتقاد به چنین حقی، قدرتمند است.رئیس جمهور سوریه تأکید کرد: پاسخ ایران به تجاوزات مکرر اسرائیل به ملتهای منطقه و حاکمیت کشورها، پاسخی قدرتمند بود و درسی به رژیم صهیونیستی داد مبنی بر اینکه محور مقاومت قادر به بازدارندگی در برابر دشمن و بازداشت آن و شکست طرحها و نقشه‌هایش است و به‌لطف اراده و همبستگی ملتها قدرتمند و ثابت‌قدم باقی خواهد ماند.
اسد تأکید کرد: تنها راه در برابر رژیم اسرائیل، توقف جنایات کشتار و ریختن خون بیگناهان و بازگرداندن حقوق مشروع به صاحبانشان است.در این چارچوب، بشار اسد و عراقچی، راههای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و اهمیت حمایت از برادران لبنانی در سایه آوارگی گسترده‌ای را که تجاوزات  اسرائیل باعث آن شده است، بررسی کردند.عراقچی هم بر اعتماد به قدرت مقاومت در لبنان و فلسطین در برابر ماشین کشتار و ویرانگری رژیم اسرائیل و نیز ضرورت هماهنگی با تمام کشورهای حامی برای توقف این تجاوزات تأکید کرد.
همچنین وزیر امور خارجه ایران که در سوریه به سر می‌برد با نخست وزیر این کشور دیدار کرد و دو طرف در خصوص موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.وزیر امور خارجه همچنین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی جز زور، جنگ و جنایت زبان دیگری بلد نیست، گفت هدفش از سفر به دمشق ادامه رایزنی‌ها درباره تحولات منطقه است و ابتکاراتی درباره برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان وجود دارد.
سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه که در رأس هیأتی و در مقصد دوم سفرش به منطقه و پس از بیروت صبح امروز (شنبه) ۱۴ مهرماه وارد دمشق شد، در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف این سفر گفت: هدف من از سفر به دمشق ادامه رایزنی‌ها درباره تحولات منطقه است. عراقچی بیان کرد: در بیروت رایزنی‌های بسیار مهمی را با مقامات دولت لبنان و سایر عزیزان داشتیم، بحث‌های خوبی انجام شد و مشورت‌ها و رایزنی‌های بیشتر را در دمشق با دولت سوریه ادامه خواهیم داد. رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: درباره تحولات منطقه در رایزنی نزدیک با دوستان در دولت سوریه بودیم، الان مهمترین بحث روز بحث آتش‌بس در لبنان و به ویژه غزه است، ابتکاراتی در این زمینه وجود دارد و رایزنی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد، ولی متأسفانه دشمنی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد.وی گفت: ما از ابتدا معتقد بودیم رژیم صهیونیستی جز زبان زور، جنگ و جنایت زبان دیگری بلد نیست و هر روز به جنایات خود در بیروت، جنوب لبنان و غزه ادامه می‌دهد. این احتیاج به تلاش جمعی جامعه جهانی برای توقف این جنایات دارد.رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تلاش‌های ما ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم با دوستان در دمشق به تفاهم بیشتری برای گام‌های بعدی برسیم.عراقچی ادامه داد: در خصوص تحولات منطقه و بین‌المللی همیشه بحث‌های خوبی داشتیم که طبیعی است الان به دلیل شرایط خاص منطقه، این بحث‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
سید عباس عراقچی همچنین  با بسام الصباغ وزیر امور خارجه جمهوری عربی سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار، طرفین با مرور آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی و امنیتی، در خصوص راه های تقویت همکاری ها و اجرایی کردن کامل توافق ها و تفاهم های منعقده فیمابین دو کشور تبادل نظر کردند.طرفین همچنین با بررسی آخرین تحولات منطقه، از جمله وضعیت ناگوار انسانی ناشی از استمرار نسل کشی فلسطینیان و تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به لبنان، بر ضرورت بسیج همه امکانات دیپلماتیک برای جلب توجه جامعه جهانی به این فجایع و توقف فوری جنگ افروزی دشمن صهیونیستی تاکید نمودند. وزیر خارجه سوریه نیز اهمیت هماهنگی روزافزون بین دو کشور در سطح سازمان های بین المللی را برای مقابله با یکجانبه گرایی و روندهای معارض با حاکمیت قانون و ناقض حقوق بین الملل یادآور شد و بر استفاده از ظرفیت گروه کشورهای همفکر جهت تحقق این هدف تاکید کرد. عراقچی همچنین با انتقاد شدید از بی عملی شورای امنیت در قبال اعمال غیرقانونی و جنایات رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت های همه جانبه آمریکا و انگلستان از این رژیم و کارشکنی آنها در برابر هرگونه تصمیم گیری معنادار این نهاد، بیانیه مشترک اخیر ده کشور غیر عضو شورا و مطالبه توقف فوری تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی را مهم دانست و خواستار تشدید تحرکات دیپلماتیک و سیاسی کشورهای اسلامی و عربی منطقه جهت وادارکردن حامیان رژیم به توقف جنایات رژیم اسرائیل شد.
در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه دیدار وزیران خارجه ایران و سوریه در دمشق را بسیار مفید ارزیابی کرد. «اسماعیل بقائی» در پیامی در شبکه ایکس نوشت: دکتر عراقچی، وزیر امورخارجه دیدار بسیار مفیدی با آقای بسام الصباغ وزیر امور خارجه سوریه داشتند. ۲ وزیر در این دیدار راه‌های گسترش روابط دوجانبه را بررسی کردند. آنها همچنین در مورد آخرین تحولات منطقه مشورت نمودند. طرفین بر ضرورت همکاری و هماهنگی بیشتر در سطح دوجانبه و چندجانبه برای بسیج حمایت و همبستگی بین‌المللی جهت توقف نسل‌کشی رژیم اشغالگر در غزه و تجاوزات آن به لبنان تأکید نمودند.
https://siasatrooz.ir/vdcd5z0f5yt0sj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی