کارشناسان معتقدند پیشبینی حضرت آیتالله خامنهای درباره نقش جوانان سوری در آزادسازی کشورشان، ۳ قرینه اصلی دارد که شامل مبانی اسلامی، شواهد تاریخی و واقعیات میدانی است.
رهبر انقلاب اسلامی در سه موضع مختلف بر نقش مهم جوانان سوری در آزادسازی کشورشان از دست اشغالگران تأکید کردهاند. ایشان در دیدار با مداحان و شاعران اهلبیت، در دیدار با اقشار مختلف مردم و در مراسم سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در طول یک ماه اخیر بهطور مستمر از مقاومت و شجاعت جوانان سوری در مقابله با نیروهای اشغالگر سخن گفتند.این تأکیدات بر اساس شواهد و قرائن موجود در شرایط میدانی و روند تحولات سوریه مطرح شده است. رهبر انقلاب معتقدند که جوانان سوری در نهایت خواهند توانست سوریه را از دست متجاوزان بازپس گیرند و نیروهای اشغالگر مجبور به ترک این کشور خواهند شد.
کارشناسان معتقدند که این پیشبینی رهبر انقلاب درباره نقش جوانان سوری در آزادسازی کشورشان، سه قرینه اصلی دارد که شامل مبانی اسلامی، شواهد تاریخی و واقعیت میدان است.
مبانی اسلامی؛ از مبارزه طالوت با جالوت تا هزینه مقاومتآموزههای اسلامی همواره بر اهمیت مقاومت در برابر ظلم و دفاع از سرزمینهای اسلامی تأکید دارند. این مبانی، جوانان را به مقابله با متجاوزان و حفظ عزت و کرامت کشورشان دعوت میکند. زمانی که فشارها و تهدیدهای دشمن افزایش مییابد و مشکلات زیادی برای ما ایجاد میکند، سؤال اصلی این است که چگونه باید در برابر آنها عمل کنیم؟ بهترین رویکرد در چنین شرایطی، طبق آیات قرآن، مقاومت است. خداوند در آیات مختلف به ما میآموزد که تصمیم درست در مواجهه با دشمن، ایستادگی و مقاومت است. سیره مردان مبارز تاریخ نیز همواره نشان داده که در برابر دشمنان، آنها همواره بر مقاومت تأکید داشتهاند. یکی از نمونههای برجسته این مقاومت، داستان مبارزه طالوت (فرمانده بنیاسرائیل) با جالوت (ابرقدرت ستمگر) است: «وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ.» هنگامی که سپاه طالوت با لشکر جالوت روبهرو شدند، گفتند: پروردگارا، «مقاومت» در برابر دشمن را بر ما سرازیر کن و گامهایمان را استوار دار، و ما را بر این دشمنان کافر پیروز بگردان.هرچند بر اساس آیه «وَ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ، سَیَهْدیهِمْ وَ یُصْلِحُ بالَهُمْ، وَ یُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَها لَهُمْ.» این مقاومت هزینههایی نیز همراه دارد، لاکن خداوند متعال در این آیه بشارت میدهد، نه تنها این هزینه دادنها شما را به شکست نزدیکتر نمیکند؛ بلکه همین هزینهها باعث پیروزی شما میشود و نتیجه این شهادتها از بین نمیرود.
حجتالاسلام علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در رابطه نوع بینش اعتقادی رهبر انقلاب نسبت به این مسئله تاکید کرد؛ این موضوع یک نوع انسانشناسی عمیق است که این دیدگاه را ایجاد میکند؛ این به معنای فطرتمداری و آزادیخواهی انسان است و اینکه هر انسان آزادهای از وابسته بودن و زیر فرمان بودن رهایی مییابد. یک روح مبارزه علیه باطل در همه انسانها وجود دارد، اما جوانان به دلیل وجدان پاک، حساسیت و هیجان بیشتر به این مسائل، طبعاً وارد میدان میشوند. رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد؛ ممکن است این اتفاق دیر یا زود بیفتد، اما اصل مسئله جدی و حتمی است. در سراسر جهان اسلام و حتی خارج از آن، به حضور جوانان امید است. با این حال، از آغاز، نگاه استکباری و استعماری این بوده که جوانان را سرگرم مسائل روزمره زندگی، شهوانی و دغدغههای درونی کنند تا دچار غفلت شوند.
وی در ادامه گفت: اگر این غفلتها زدوده شود، به نظر میرسد جوانان در همه کشورهای جهان پیشتاز و پیشگام مبارزه برای احقاق حقوق جامعه خود و احیای هویتشان خواهند بود. البته شواهد تاریخی و اجتماعی نیز این پیشبینی را کاملاً تایید میکند.
شواهد تاریخی؛ از قیام 15 خرداد تا یوم کیپورحجتالاسلام ذوعلم درباره شواهد تاریخی مسئله مقاومت علیه طاغوت گفت: تاکید رهبر انقلاب بر نقش جوانان در مورد سوریه یک تاکید جدید نیست؛ باور انقلاب اسلامی و آموزههای اسلامی به توانمندی، فطرتمداری و وجدان پاک جوانان ریشهدار است. این مسئله در انقلاب اسلامی و شکل گیری آن و در مواجهه حضرت امام با دفاع مقدس و تکیه بر توانمندی و فداکاری جوانان و پس از آن در عرصه های مختلف، در سخنان رهبر معظم انقلاب این اعتماد به توانمندی و وجدان حقطلب و فداکار جوانان تأکید شده و دیده میشود.
وی افزود: حتی در نامههایی که رهبر معظم انقلاب در سالهای 93 و 94 به جوانان اروپا و آمریکا نوشتند، و در نامهای که در حمایت از دانشجویان آمریکایی به دلیل حمایت از فلسطین مرقوم کردند، همه اینها نشاندهنده همین مسئله است.باید گفت که رویدادها و شواهد تاریخی انقلاب اسلامی نشاندهنده مبارزه مداوم علیه طاغوت و دشمنان بوده است. نمونهای از این مبارزات، قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است که به رهبری امام خمینی (ره) علیه رژیم شاهنشاهی انجام شد و پایهگذار انقلاب اسلامی شد. همچنین، حضور مردم در تظاهراتها و اعتراضات مختلف در دهه ۵۰، همچون تظاهرات ۱۹ دی ۱۳۵۶ در قم که در آستانه سالگرد آن هستیم، نشاندهنده عزم و اراده مردم برای مقابله با رژیم طاغوت و پیگیری آرمانهای اسلامی بود.تاریخ پر از نمونههایی است که نشان میدهد ملتها با تکیه بر اراده جوانان و نیروهای مردمی خود، توانستهاند اشغالگران را از سرزمینهایشان بیرون کنند. این الگوها در کشورهای مختلف و همچنین منطقه سوریه قابل مشاهده هستند.
مسعود رضایی پژوهشگر تاریخ معاصر نیز در رابطه با نمونههای تاریخی مقاومت مردم سوریه علیه طاغوت و صهیونیسم در گفتوگویی با فارس بیان کرد: به عنوان نمونه، ما مثلاً در جنگهای ۱۹۶۷، ۱۹۵۴ و ۱۹۷۰ میبینیم که سوریه در کنار مصر و برخی دیگر از کشورهای عربی با اسرائیل وارد جنگ شده و صدماتی را به آن وارد کرده و البته متحمل خساراتی هم شده است. به هر حال، کشور سوریه، دولت سوریه و مردم سوریه از جمله عوامل مبارزه با صهیونیستها بودند در طول هفت دهه گذشته در منطقه؛ این برمیگردد به نوع نگاه، بینش و فرهنگی که در مردم سوریه وجود داشته و آن ضدیت با صهیونیستها بوده است.وی ادامه داد: به نظر میرسد که با این وضعیت، جوانان سوریه در مقابل این وضعیت خودشان را پیدا خواهند کرد. مردم سوریه به ویژه جوانان، به فکر تأمین منافع ملی کشور خواهند بود و به تدریج حرکتهای پراکندهای در این زمینه شکل خواهد گرفت. این حرکتها به تدریج یک حرکت منسجم شکل خواهند داد که به تأمین امنیت و منافع ملی سوریه فکر خواهند کرد.
شواهد میدانی چیست؟قطعاً یکی از مهمترین عواملی که باعث شد رهبر معظم انقلاب این بیان را مطرح کنند، وضعیت کنونی میدان در سوریه است. وضعیت فعلی میدانی سوریه بهگونهای است که رهبر انقلاب بر اساس آن توانستند در مدت زمان کوتاهی، سه بار بر این مسئله تأکید کنند. کارشناسان بر این باورند که این تأکیدات نشاندهنده اعتماد ایشان به اراده و توانمندی جوانان سوری در مقابله با دشمنان و اشغالگران است.
مهدی ابراهیمزاده معاون و رئیس حوزه ریاست مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در گفتوگو با فارس در رابطه تحلیل گزاره سوم بیان کرد؛ سوریه بهواسطهی هممرز بودن با فلسطین با فروپاشی حکومت طرفدار مقاومت، بیشتر در معرض تجاوز رژیم صهیونیستی، این دشمن بشریت قرارگرفته است. علاوه بر آن فطرت انسانی که با ظلم و زورگویی و جنایات رژیم آدمکش صهیونیستی کنار نمیآید، بهنظر میرسد غیرت عربی و مؤلفههای شرف و غضب و انسانیت که در آن ترانهی مشهور مقاومت صدا زده میشود: «الغضب العربي وين، الدم العربي وين، الشرف العربي وين...» در مردم سوریه زندهتر است.
وی افزود: شاید بتوان گفت سوریها از مردم لبنان سختکوشتر و از مردم عراق منسجمتر و تشکیلاتیتر هستند. آنها بهواسطهی شرایط خاص زندگی سخت تحت تحریمهای ظالمانهی آمریکا در سالهای متمادی و نیز جامعهپذیری مردم این کشور، توان سازماندهی منظمتر دارند که این ظرفیت، اقدامات غیرمنتظرهای را علیه امریکا و رژیم صهیونیستی نوید میدهد؛ اقداماتی که شاید برخی از آنها حتی در وجود حکومت اسد که بههرحال علیرغم ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی به قواعدی در مقابله با این رژیم قائل بود،
قابل تحقق نبود.
رئیس حوزه ریاست مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی تاکید کرد: در نگاه آیتاللهالعظمی خامنهای از هنگام طرح مباحث طرح کلی اندیشه اسلامی در دهه پنجاه شمسی تا کنون، مردم و آگاهی آنها نقش اصلی در شکلدهی به جامعهی اسلامی دارد. البته که نقش هستههای مؤمن و متعهد در سازندگی جامعه در این جهت خاص و ویژه است.این موضوع مبنای سیاست منطقهای ایران هم بوده است.
ابراهیم زاده گفت؛ کسی با زور و موشک و شمشیر قرار نیست به جبههی مقاومت اضافه شود یا در این جبهه حفظ شود. همانگونه که در صدر اسلام نیز آنچه مبنای گسترش حقیقی اسلام بود، پیام قوی اسلام و آموزههای جذاب آن بود. سوریه و لبنان و عراق و هیچ کشور دیگری از این قاعده مستثنی نیست و تغییر با مردم رقم میخورد: «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم.»در نهایت، با توجه به مبانی اسلامی، شواهد تاریخی و واقعیت میدان، میتوان گفت پیشبینی رهبر انقلاب درباره نقش جوانان سوری در آزادسازی کشورشان نه تنها مستند به اصول دینی و تجربیات گذشته است، بلکه در شرایط کنونی نیز با توجه به تحولات میدانی و اراده قوی مردم سوریه، یک پیش بینی و بینش توأم با بصیرت است.
رهبر انقلاب اسلامی در سه موضع مختلف بر نقش مهم جوانان سوری در آزادسازی کشورشان از دست اشغالگران تأکید کردهاند. ایشان در دیدار با مداحان و شاعران اهلبیت، در دیدار با اقشار مختلف مردم و در مراسم سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در طول یک ماه اخیر بهطور مستمر از مقاومت و شجاعت جوانان سوری در مقابله با نیروهای اشغالگر سخن گفتند.این تأکیدات بر اساس شواهد و قرائن موجود در شرایط میدانی و روند تحولات سوریه مطرح شده است. رهبر انقلاب معتقدند که جوانان سوری در نهایت خواهند توانست سوریه را از دست متجاوزان بازپس گیرند و نیروهای اشغالگر مجبور به ترک این کشور خواهند شد.
کارشناسان معتقدند که این پیشبینی رهبر انقلاب درباره نقش جوانان سوری در آزادسازی کشورشان، سه قرینه اصلی دارد که شامل مبانی اسلامی، شواهد تاریخی و واقعیت میدان است.
مبانی اسلامی؛ از مبارزه طالوت با جالوت تا هزینه مقاومتآموزههای اسلامی همواره بر اهمیت مقاومت در برابر ظلم و دفاع از سرزمینهای اسلامی تأکید دارند. این مبانی، جوانان را به مقابله با متجاوزان و حفظ عزت و کرامت کشورشان دعوت میکند. زمانی که فشارها و تهدیدهای دشمن افزایش مییابد و مشکلات زیادی برای ما ایجاد میکند، سؤال اصلی این است که چگونه باید در برابر آنها عمل کنیم؟ بهترین رویکرد در چنین شرایطی، طبق آیات قرآن، مقاومت است. خداوند در آیات مختلف به ما میآموزد که تصمیم درست در مواجهه با دشمن، ایستادگی و مقاومت است. سیره مردان مبارز تاریخ نیز همواره نشان داده که در برابر دشمنان، آنها همواره بر مقاومت تأکید داشتهاند. یکی از نمونههای برجسته این مقاومت، داستان مبارزه طالوت (فرمانده بنیاسرائیل) با جالوت (ابرقدرت ستمگر) است: «وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ.» هنگامی که سپاه طالوت با لشکر جالوت روبهرو شدند، گفتند: پروردگارا، «مقاومت» در برابر دشمن را بر ما سرازیر کن و گامهایمان را استوار دار، و ما را بر این دشمنان کافر پیروز بگردان.هرچند بر اساس آیه «وَ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ، سَیَهْدیهِمْ وَ یُصْلِحُ بالَهُمْ، وَ یُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَها لَهُمْ.» این مقاومت هزینههایی نیز همراه دارد، لاکن خداوند متعال در این آیه بشارت میدهد، نه تنها این هزینه دادنها شما را به شکست نزدیکتر نمیکند؛ بلکه همین هزینهها باعث پیروزی شما میشود و نتیجه این شهادتها از بین نمیرود.
حجتالاسلام علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در رابطه نوع بینش اعتقادی رهبر انقلاب نسبت به این مسئله تاکید کرد؛ این موضوع یک نوع انسانشناسی عمیق است که این دیدگاه را ایجاد میکند؛ این به معنای فطرتمداری و آزادیخواهی انسان است و اینکه هر انسان آزادهای از وابسته بودن و زیر فرمان بودن رهایی مییابد. یک روح مبارزه علیه باطل در همه انسانها وجود دارد، اما جوانان به دلیل وجدان پاک، حساسیت و هیجان بیشتر به این مسائل، طبعاً وارد میدان میشوند. رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد؛ ممکن است این اتفاق دیر یا زود بیفتد، اما اصل مسئله جدی و حتمی است. در سراسر جهان اسلام و حتی خارج از آن، به حضور جوانان امید است. با این حال، از آغاز، نگاه استکباری و استعماری این بوده که جوانان را سرگرم مسائل روزمره زندگی، شهوانی و دغدغههای درونی کنند تا دچار غفلت شوند.
وی در ادامه گفت: اگر این غفلتها زدوده شود، به نظر میرسد جوانان در همه کشورهای جهان پیشتاز و پیشگام مبارزه برای احقاق حقوق جامعه خود و احیای هویتشان خواهند بود. البته شواهد تاریخی و اجتماعی نیز این پیشبینی را کاملاً تایید میکند.
شواهد تاریخی؛ از قیام 15 خرداد تا یوم کیپورحجتالاسلام ذوعلم درباره شواهد تاریخی مسئله مقاومت علیه طاغوت گفت: تاکید رهبر انقلاب بر نقش جوانان در مورد سوریه یک تاکید جدید نیست؛ باور انقلاب اسلامی و آموزههای اسلامی به توانمندی، فطرتمداری و وجدان پاک جوانان ریشهدار است. این مسئله در انقلاب اسلامی و شکل گیری آن و در مواجهه حضرت امام با دفاع مقدس و تکیه بر توانمندی و فداکاری جوانان و پس از آن در عرصه های مختلف، در سخنان رهبر معظم انقلاب این اعتماد به توانمندی و وجدان حقطلب و فداکار جوانان تأکید شده و دیده میشود.
وی افزود: حتی در نامههایی که رهبر معظم انقلاب در سالهای 93 و 94 به جوانان اروپا و آمریکا نوشتند، و در نامهای که در حمایت از دانشجویان آمریکایی به دلیل حمایت از فلسطین مرقوم کردند، همه اینها نشاندهنده همین مسئله است.باید گفت که رویدادها و شواهد تاریخی انقلاب اسلامی نشاندهنده مبارزه مداوم علیه طاغوت و دشمنان بوده است. نمونهای از این مبارزات، قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است که به رهبری امام خمینی (ره) علیه رژیم شاهنشاهی انجام شد و پایهگذار انقلاب اسلامی شد. همچنین، حضور مردم در تظاهراتها و اعتراضات مختلف در دهه ۵۰، همچون تظاهرات ۱۹ دی ۱۳۵۶ در قم که در آستانه سالگرد آن هستیم، نشاندهنده عزم و اراده مردم برای مقابله با رژیم طاغوت و پیگیری آرمانهای اسلامی بود.تاریخ پر از نمونههایی است که نشان میدهد ملتها با تکیه بر اراده جوانان و نیروهای مردمی خود، توانستهاند اشغالگران را از سرزمینهایشان بیرون کنند. این الگوها در کشورهای مختلف و همچنین منطقه سوریه قابل مشاهده هستند.
مسعود رضایی پژوهشگر تاریخ معاصر نیز در رابطه با نمونههای تاریخی مقاومت مردم سوریه علیه طاغوت و صهیونیسم در گفتوگویی با فارس بیان کرد: به عنوان نمونه، ما مثلاً در جنگهای ۱۹۶۷، ۱۹۵۴ و ۱۹۷۰ میبینیم که سوریه در کنار مصر و برخی دیگر از کشورهای عربی با اسرائیل وارد جنگ شده و صدماتی را به آن وارد کرده و البته متحمل خساراتی هم شده است. به هر حال، کشور سوریه، دولت سوریه و مردم سوریه از جمله عوامل مبارزه با صهیونیستها بودند در طول هفت دهه گذشته در منطقه؛ این برمیگردد به نوع نگاه، بینش و فرهنگی که در مردم سوریه وجود داشته و آن ضدیت با صهیونیستها بوده است.وی ادامه داد: به نظر میرسد که با این وضعیت، جوانان سوریه در مقابل این وضعیت خودشان را پیدا خواهند کرد. مردم سوریه به ویژه جوانان، به فکر تأمین منافع ملی کشور خواهند بود و به تدریج حرکتهای پراکندهای در این زمینه شکل خواهد گرفت. این حرکتها به تدریج یک حرکت منسجم شکل خواهند داد که به تأمین امنیت و منافع ملی سوریه فکر خواهند کرد.
شواهد میدانی چیست؟قطعاً یکی از مهمترین عواملی که باعث شد رهبر معظم انقلاب این بیان را مطرح کنند، وضعیت کنونی میدان در سوریه است. وضعیت فعلی میدانی سوریه بهگونهای است که رهبر انقلاب بر اساس آن توانستند در مدت زمان کوتاهی، سه بار بر این مسئله تأکید کنند. کارشناسان بر این باورند که این تأکیدات نشاندهنده اعتماد ایشان به اراده و توانمندی جوانان سوری در مقابله با دشمنان و اشغالگران است.
مهدی ابراهیمزاده معاون و رئیس حوزه ریاست مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در گفتوگو با فارس در رابطه تحلیل گزاره سوم بیان کرد؛ سوریه بهواسطهی هممرز بودن با فلسطین با فروپاشی حکومت طرفدار مقاومت، بیشتر در معرض تجاوز رژیم صهیونیستی، این دشمن بشریت قرارگرفته است. علاوه بر آن فطرت انسانی که با ظلم و زورگویی و جنایات رژیم آدمکش صهیونیستی کنار نمیآید، بهنظر میرسد غیرت عربی و مؤلفههای شرف و غضب و انسانیت که در آن ترانهی مشهور مقاومت صدا زده میشود: «الغضب العربي وين، الدم العربي وين، الشرف العربي وين...» در مردم سوریه زندهتر است.
وی افزود: شاید بتوان گفت سوریها از مردم لبنان سختکوشتر و از مردم عراق منسجمتر و تشکیلاتیتر هستند. آنها بهواسطهی شرایط خاص زندگی سخت تحت تحریمهای ظالمانهی آمریکا در سالهای متمادی و نیز جامعهپذیری مردم این کشور، توان سازماندهی منظمتر دارند که این ظرفیت، اقدامات غیرمنتظرهای را علیه امریکا و رژیم صهیونیستی نوید میدهد؛ اقداماتی که شاید برخی از آنها حتی در وجود حکومت اسد که بههرحال علیرغم ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی به قواعدی در مقابله با این رژیم قائل بود،
قابل تحقق نبود.
رئیس حوزه ریاست مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی تاکید کرد: در نگاه آیتاللهالعظمی خامنهای از هنگام طرح مباحث طرح کلی اندیشه اسلامی در دهه پنجاه شمسی تا کنون، مردم و آگاهی آنها نقش اصلی در شکلدهی به جامعهی اسلامی دارد. البته که نقش هستههای مؤمن و متعهد در سازندگی جامعه در این جهت خاص و ویژه است.این موضوع مبنای سیاست منطقهای ایران هم بوده است.
ابراهیم زاده گفت؛ کسی با زور و موشک و شمشیر قرار نیست به جبههی مقاومت اضافه شود یا در این جبهه حفظ شود. همانگونه که در صدر اسلام نیز آنچه مبنای گسترش حقیقی اسلام بود، پیام قوی اسلام و آموزههای جذاب آن بود. سوریه و لبنان و عراق و هیچ کشور دیگری از این قاعده مستثنی نیست و تغییر با مردم رقم میخورد: «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم.»در نهایت، با توجه به مبانی اسلامی، شواهد تاریخی و واقعیت میدان، میتوان گفت پیشبینی رهبر انقلاب درباره نقش جوانان سوری در آزادسازی کشورشان نه تنها مستند به اصول دینی و تجربیات گذشته است، بلکه در شرایط کنونی نیز با توجه به تحولات میدانی و اراده قوی مردم سوریه، یک پیش بینی و بینش توأم با بصیرت است.