همواره نظرسنجیها در موضوعات مختلف، نتایج غیرقابل پیش بینی دارد که گاهی اوقات باعث شگفتی مخاطبان میشود. طبق آخرین نظرسنجی که مرکز رشد امام صادق(ع) در حوزه سریالهای نمایش خانگی انجام داده، سریال گردن زنی با حدود 13 درصد در جایگاه پرمخاطبترین سریال شبکه نمایش خانگی در چند ماه اخیر قرار گرفته است، همچنین سریال شبکه نمایش خانگی داریوش با حدود 12 درصد در جایگاه دوم قرار دارد و سریال قهوه پدری با حدود 10 درصد مخاطب در جایگاه سوم! و شگفتانه آخر این که سریال بازنده تنها با 8 درصد جذب مخاطب در جایگاه آخر قرار دارد!
نتیجه نظرسنجی دانشگاه آنقدر عجیب است که باید چندین بار آن را مشاهده کنید تا در نهایت به یک درکی از آن برسید! چگونه امکان دارد سریالی مانند گردن زنی که با انتقاد شدید منتقدان سینما و همچنین مخاطبان در فضای مجازی همراه است در یک نظرسنجی در رتبه اول پر بینندهترین سریالهای شبکه نمایش خانگی قرار بگیرد؟! البته باید در نظر داشته باشیم که اعداد منتشر شده برای درصد اندازهگیری پرمخاطبها بسیار کوچک است و همین اعداد نیز واقعاً جای تعجب دارد! در حالی که این روزها شبکه نمایش خانگی در رأس سرگرمیهای فیلم و سریال مردم قرار دارد چگونه میتوان باور کرد که تنها حدود 13 درصد پرمخاطبترین سریال شبکه نمایش خانگی را پسندیدهاند؟
اگر قصد ورود به آمار را داشته باشیم قطعاً باید انرژی زیادی صرف کنیم پس نتیجه میگیریم که صرفاً به انتخاب مردم ورود کنیم و به صورت کوتاه به نقد این انتخاب و نظرسنجی بپردازیم.
سریال گردن زنی به محض انتشار با قسمت اول جنجالی و خوش ساخت، نوید روزهای خوب فیلمنت را میداد و بسیاری اعتقاد داشتند که این سریال میتواند به یکی از سریالهای محبوب شبکه نمایش خانگی تبدیل شود ولی به یکباره سریال سامان سالور با گیر کردن در فیلمنامهای مبهم و بازیهای ضعیف و به فراموشی سپردن قسمت پایلوت محشر، به سریالی رها شده تبدیل شد و بسیاری از مخاطبان تصمیم گرفتند دیگر این سریال را نبینند و وقت خود را به سریالهای دیگر اختصاص دهند. سریالی با چنین بازیگران و کارگردانی انتظار میرفت که بتواند نبض بازار سریالها را در دست بگیرد ولی خیلی سریع با قسمت دوم دست خود را رو کرد و نشان داد که نمیتواند آنطور که باید جای خود را در دل مخاطب باز کند.
بنا به اذعان بسیاری از مخاطبان، بسیاری از کسانی که اشتراک فیلمنت را برای تماشای این سریال خریداری کرده بودند، این روزها دیگر این سریال را دنبال نمی کنند و اعتقاد دارند که سامان سالور نتوانسته روایت سریال را در قسمتهای بعدی مانند اولین قسمت، جذاب نگه دارد.
کافی است یک نگاهی اجمالی به نظرات مردم در فضای مجازی نسبت به این سریال داشته باشیم،پُر واضح است که سریالی با این حجم از بی نظمی و خُرده روایتهایی رها شده و همچنین بازیهایی ضعیف و دور از انتظار نمیتواند به یکی از سریالهای محبوب شبکه نمایش خانگی تبدیل شود ولی نظرسنجی دانشگاه امام صادق ظاهراً چیز دیگری را قصد دارد القا کند!
از گردن زنی که بگذریم در رده دوم پر بیننده ترین و محبوب ترین سریالهای شبکه نمایش خانگی چند ماه اخیر، داریوش به کارگردانی هادی حجازی فر ایستاده است، سریالی که علیرغم سبقه خوب حجازی فر در بازیگری و همچنین کارگردانی، نتوانست آن طور که باید مخاطب را راضی نگه دارد و بسیاری از مخاطبان و همچنین منتقدان این سریال را شکستی بزرگ در کارنامه هنری هادی حجازی فر قلمداد کردند. سریال داریوش نه تنها دارای فیلمنامهای درست و حسابی و منسجم نبود بلکه با الهام گرفتن از فیلمفارسیهای دهه سی و چهل به تله لوده بازی افتاده بود و نمیتوانست داستان را پیش ببرد. همین موارد برای مخاطب فیلم بین امروز غیرقابل درک بود و همین موارد میتواند دلایلی بر پس زدن سریال حجازی فر باشد با این وجود در نظرسنجی جدید دانشگاه امام صادق این سریال در رده دوم قرار گرفته و جزو پربینندههای چند ماه اخیر قرار گرفته است.
اما در رده سوم پربینندهها شگفتانهای دیگر در انتظارمان است، سریال جدید مهران مدیری به عنوان قهوه پدری! سریال قهوه پدری را میتوان بزرگترین شکست مدیری در طول دوران حرفهای بازیگری و کارگردانیاش دانست. سریالی که به هیچ عنوان در حد و اندازه مدیری نیست و صرفاً قصد دارد با شکلک ها و دیالوگهایی دم دستی از مخاطب خنده بگیرد. در حال حاضر سینمای کشور به سمت تولید انبوه کارهای کُمدی پیش می رود و میتوان گفت که مخاطبان در حال حاضر به راحتی میتوانند کُمدی خوب را از بد تشخیص بدهند و همین مساله میتواند شاهدی باشد بر بیمخاطب بودن سریال مهران مدیری! سریالی که با هر متر و معیاری در حد و اندازه کم مخاطب ترین کُمدی سینمایی نیز نیست!
اما در رده چهارم این نظرسنجی سریال خوش ساخت بازنده قرار دارد! اگر از مخاطبان سریالهای نمایش خانگی باشید قطعاً برای شما نیز جای سوال دارد که چگونه امکان دارد چنین اثر خوش ساختی پس از سریالهای گردن زنی، داریوش و قهوه پدری در جایگاه چهارم قرار بگیرد؟!
سریال بازنده به قطع، جزو 10 سریال برتر شبکه نمایش خانگی قرار میگیرد. سریالی خوش ساخت و معمایی که از لحاظ جایگاه و رتبه و فیلمنامه چند سر و گردن از سریالهای یک دهه اخیر شبکه نمایش خانگی بالاتر بود و الحق و الانصاف برای تک به تک سکانسهای این سریال، تیم تولید زحمت فراوانی کشیده بود. از میزانسن و طراحی لباس و طراحی صحنه گرفته تا فیلمنامه و فیلمبرداری و کارگردانی همه در سطحی بالا و از همه مهمتر مناسب نگاه مخاطب فهیم سریالهای شبکه نمایش خانگی بود. از همه ریزه کاریها که بگذریم، پایان بندی سریال بازنده به حدی جذاب و غیرقابل پیش بینی بود که مدتها میتواند در ذهن و یاد مخاطب باقی بماند و همین یک مورد میتواند گواهی باشد بر پربیننده تر بودن این سریال و جایگاه اشتباهی آن در جدول نظرسنجی دانشگاه امام صادق(ع)!
این نظرسنجی هم به مانند اکثر نظرسنجیها برای ما شگفتانه داشت و باعث شد که با چشمی بازتر از این به بعد نظرسنجیها را بررسی و نقد کنیم.
نتیجه نظرسنجی دانشگاه آنقدر عجیب است که باید چندین بار آن را مشاهده کنید تا در نهایت به یک درکی از آن برسید! چگونه امکان دارد سریالی مانند گردن زنی که با انتقاد شدید منتقدان سینما و همچنین مخاطبان در فضای مجازی همراه است در یک نظرسنجی در رتبه اول پر بینندهترین سریالهای شبکه نمایش خانگی قرار بگیرد؟! البته باید در نظر داشته باشیم که اعداد منتشر شده برای درصد اندازهگیری پرمخاطبها بسیار کوچک است و همین اعداد نیز واقعاً جای تعجب دارد! در حالی که این روزها شبکه نمایش خانگی در رأس سرگرمیهای فیلم و سریال مردم قرار دارد چگونه میتوان باور کرد که تنها حدود 13 درصد پرمخاطبترین سریال شبکه نمایش خانگی را پسندیدهاند؟
اگر قصد ورود به آمار را داشته باشیم قطعاً باید انرژی زیادی صرف کنیم پس نتیجه میگیریم که صرفاً به انتخاب مردم ورود کنیم و به صورت کوتاه به نقد این انتخاب و نظرسنجی بپردازیم.
سریال گردن زنی به محض انتشار با قسمت اول جنجالی و خوش ساخت، نوید روزهای خوب فیلمنت را میداد و بسیاری اعتقاد داشتند که این سریال میتواند به یکی از سریالهای محبوب شبکه نمایش خانگی تبدیل شود ولی به یکباره سریال سامان سالور با گیر کردن در فیلمنامهای مبهم و بازیهای ضعیف و به فراموشی سپردن قسمت پایلوت محشر، به سریالی رها شده تبدیل شد و بسیاری از مخاطبان تصمیم گرفتند دیگر این سریال را نبینند و وقت خود را به سریالهای دیگر اختصاص دهند. سریالی با چنین بازیگران و کارگردانی انتظار میرفت که بتواند نبض بازار سریالها را در دست بگیرد ولی خیلی سریع با قسمت دوم دست خود را رو کرد و نشان داد که نمیتواند آنطور که باید جای خود را در دل مخاطب باز کند.
بنا به اذعان بسیاری از مخاطبان، بسیاری از کسانی که اشتراک فیلمنت را برای تماشای این سریال خریداری کرده بودند، این روزها دیگر این سریال را دنبال نمی کنند و اعتقاد دارند که سامان سالور نتوانسته روایت سریال را در قسمتهای بعدی مانند اولین قسمت، جذاب نگه دارد.
کافی است یک نگاهی اجمالی به نظرات مردم در فضای مجازی نسبت به این سریال داشته باشیم،پُر واضح است که سریالی با این حجم از بی نظمی و خُرده روایتهایی رها شده و همچنین بازیهایی ضعیف و دور از انتظار نمیتواند به یکی از سریالهای محبوب شبکه نمایش خانگی تبدیل شود ولی نظرسنجی دانشگاه امام صادق ظاهراً چیز دیگری را قصد دارد القا کند!
از گردن زنی که بگذریم در رده دوم پر بیننده ترین و محبوب ترین سریالهای شبکه نمایش خانگی چند ماه اخیر، داریوش به کارگردانی هادی حجازی فر ایستاده است، سریالی که علیرغم سبقه خوب حجازی فر در بازیگری و همچنین کارگردانی، نتوانست آن طور که باید مخاطب را راضی نگه دارد و بسیاری از مخاطبان و همچنین منتقدان این سریال را شکستی بزرگ در کارنامه هنری هادی حجازی فر قلمداد کردند. سریال داریوش نه تنها دارای فیلمنامهای درست و حسابی و منسجم نبود بلکه با الهام گرفتن از فیلمفارسیهای دهه سی و چهل به تله لوده بازی افتاده بود و نمیتوانست داستان را پیش ببرد. همین موارد برای مخاطب فیلم بین امروز غیرقابل درک بود و همین موارد میتواند دلایلی بر پس زدن سریال حجازی فر باشد با این وجود در نظرسنجی جدید دانشگاه امام صادق این سریال در رده دوم قرار گرفته و جزو پربینندههای چند ماه اخیر قرار گرفته است.
اما در رده سوم پربینندهها شگفتانهای دیگر در انتظارمان است، سریال جدید مهران مدیری به عنوان قهوه پدری! سریال قهوه پدری را میتوان بزرگترین شکست مدیری در طول دوران حرفهای بازیگری و کارگردانیاش دانست. سریالی که به هیچ عنوان در حد و اندازه مدیری نیست و صرفاً قصد دارد با شکلک ها و دیالوگهایی دم دستی از مخاطب خنده بگیرد. در حال حاضر سینمای کشور به سمت تولید انبوه کارهای کُمدی پیش می رود و میتوان گفت که مخاطبان در حال حاضر به راحتی میتوانند کُمدی خوب را از بد تشخیص بدهند و همین مساله میتواند شاهدی باشد بر بیمخاطب بودن سریال مهران مدیری! سریالی که با هر متر و معیاری در حد و اندازه کم مخاطب ترین کُمدی سینمایی نیز نیست!
اما در رده چهارم این نظرسنجی سریال خوش ساخت بازنده قرار دارد! اگر از مخاطبان سریالهای نمایش خانگی باشید قطعاً برای شما نیز جای سوال دارد که چگونه امکان دارد چنین اثر خوش ساختی پس از سریالهای گردن زنی، داریوش و قهوه پدری در جایگاه چهارم قرار بگیرد؟!
سریال بازنده به قطع، جزو 10 سریال برتر شبکه نمایش خانگی قرار میگیرد. سریالی خوش ساخت و معمایی که از لحاظ جایگاه و رتبه و فیلمنامه چند سر و گردن از سریالهای یک دهه اخیر شبکه نمایش خانگی بالاتر بود و الحق و الانصاف برای تک به تک سکانسهای این سریال، تیم تولید زحمت فراوانی کشیده بود. از میزانسن و طراحی لباس و طراحی صحنه گرفته تا فیلمنامه و فیلمبرداری و کارگردانی همه در سطحی بالا و از همه مهمتر مناسب نگاه مخاطب فهیم سریالهای شبکه نمایش خانگی بود. از همه ریزه کاریها که بگذریم، پایان بندی سریال بازنده به حدی جذاب و غیرقابل پیش بینی بود که مدتها میتواند در ذهن و یاد مخاطب باقی بماند و همین یک مورد میتواند گواهی باشد بر پربیننده تر بودن این سریال و جایگاه اشتباهی آن در جدول نظرسنجی دانشگاه امام صادق(ع)!
این نظرسنجی هم به مانند اکثر نظرسنجیها برای ما شگفتانه داشت و باعث شد که با چشمی بازتر از این به بعد نظرسنجیها را بررسی و نقد کنیم.
علی کلانتری