شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰
کد مطلب : 131590

در فصل بررسی بودجه، بودجه مجلس هم خانه تکانی شود؟!

مجلس دوازدهم کار بررسی بودجه سال ۱۴۰۴کشور را در دستور کار دارد. با توجه به کسری بودجه در سال جاری و انباشته شدن آن در بودجه سال آینده، قطعاً این بودجه انقباضی خواهد بود و ضرورت دارد که همه قوا و دستگاه‌های زیرمجموعه‌شان، صرفه جویی‌های اساسی و زیربنایی را داشته باشند.
یکی از مجموعه‌هایی که باید در بودجه سال جاری اقدام به صرفه جویی نماید خود مجلس شورای اسلامی است. هزینه جاری مجلس بسیار بالا است که در کالبد شکافی هزینه‌های مصرفی می‌بینیم که می‌شود جلوی خیلی از«خاصه خرجی‌های» مجلس را گرفت بدون اینکه در عملکرد پارلمان خللی وارد شود.
هفته گذشته ثابتی نماینده تهران، گفته بود که حقوق نمایندگان ماهیانه ۳۰میلیون تومان است و هر ماه نیز مبلغ ۱۰۰میلیون تومان به عنوان هزینه‌های جانبی و دفاتر نمایندگان به آن‌ها پرداخت می‌شود!
در این فرصت برآنیم تا همین یک قلم هزینه را بررسی نماییم که با حذف آن می‌شود کارهای جاری را به راحتی انجام داد.مبلغ یکصد میلیون تومان بابت هزینه دفاتر، پرسنل دفاتر و حمل و نقل به نمایندگان پرداخت می‌شود که می‌توان در این هزینه‌ها صرفه جویی کامل نمود. بر اساس محاسبات باتوجه به اینکه در مجلس ۲۹۰ نماینده داریم، با احتساب مبلغ ۱٠٠میلیون تومان هزینه دفاتر، در حقیقت مجلس ماهیانه ۲۹ میلیارد تومان به نمایندگان می‌پردازد که مجموعاً در یکسال بالغ بر۳۴۸ میلیارد تومان هزینه متفرقه نمایندگان خواهد بود که اگر این عدد ۳۴۸ میلیارد تومان را در چهار سال ضرب کنیم حدود۲همت هزینه متفرقه طی دوره نمایندگی می‌شود!
حال باتوجه به اعداد و ارقام فوق، چگونه می‌شود که این هزینه گزاف و هنگفت را کاهش داد و صرفه جویی کرد؟
از آنجا که در حوزه نمایندگان محترم؛ فرمانداری، بخشداری، شهرداری و دهیاری وجود دارد، تمام این دوایر می‌توانند با امکانات بالقوه و بالفعلی که دارند، تامین کنندگان و پوشش دهندگان امور جاری نمایندگان باشند.
زیرا معمولا در یکماه، نمایندگان فقط هفت روز به حوزه های انتخابیه سرکشی می‌کنند و بخاطر هفت روز که این همه هزینه لازم نیست. دوایری که ذکر شد می‌توانند در طول سال، دفاتر، پرسنل دفتر و خودروی حمل و نقل نماینده را تأمین کنند و این ۲۹میلیارد ماهیانه نیز صرفه جویی شده و در خزانه مجلس بماند.
خود نمایندگان محترم لازم است به این نکته توجه کنند وقتی می‌شود از یک اتاق در فرمانداری یا بخشداری و یا شهرداری برای دیدار با مراجعین استفاده کرد، چرا باید یک ساختمان مستقل برای این امور اختصاص داد، وقتی می‌شود از یک یا دو کارمند شهرداری یا بخشداری برای رتق و فتق امور و دریافت و ارجاع نامه‌ها و درخواست‌های مردم استفاده کرد، چرا باید یک سیستم اداری و پرسنلی جداگانه ایجاد کرد؟ وقتی در همه این دوایر انواع خودروهای سبک و سنگین موجود است اختصاص خودروهای مجزا چه لزومی دارد؟!
با توجه به موارد فوق، ریاست مجلس و هیات رئیسه مجلس می‌توانند در هماهنگی با وزارت کشور و در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم و نمایندگان، طبق فرمول فوق عمل نمایند در این ارقام نجومی صرفه جویی شده و به زخم دیگری بزنند.
به هرحال این وجیزه یک پیشنهادی عام به نمایندگان محترم مجلس است که در فصل بررسی بودجه سالجاری نیم نگاهی به بودجه جاری مجلس نیز بیندارند.
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcgyq9qzak9wn4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی