يکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
کد مطلب : 131139

تکرار یک بازی

در روزهای اخیر بار دیگر صحبت از مذاکرات برای آتش بس در غزه مطرح شده است چنانکه خبرگزاری رویترز از انجام مذاکرات درباره آتش بس در نوار غزه در دوحه پایتخت قطر خبر داد. مذاکراتی که بنا به اظهار این رسانه، در آن نمایندگان قطر به عنوان میانجی و ویلیام برنز رئیس سیا و دیوید بارنیا رئیس موساد شرکت دارند.
گفته شده است که هدف از این مذاکرات دستیابی به یک توافق آتش بس کوتاه مدت جدید در نوار غزه و آزادی برخی از اسیران صهیونیست در غزه در ازای آزادی اسرای فلسطینی است. این اخبار به اصطلاح صلح طلبانه در حالی منتشر می‌شود که ازیک سو رژیم صهیونیستی باحمایت کامل آمریکا به نسل کشی در غزه و لبنان ادامه می‌دهد و حتی تجاوزگری‌ به سوریه و ایران نیز داشته است که البته با سد پدافند نیروهای مسلح ایران با شکست مواجه شده است.
از سوی دیگر نیز حزب‌الله و گروه‌های مقاومت عراق تاکید دارند که تا زمان محقق نشدن شروط آنها برای پایان جنایات صهیونیست‌ها و خروجشان از غزه و لبنان هیچ مذاکره‌ای در کار نخواهد بود. با توجه به این شرایط این سوال مطرح است که چرا این مذاکرات اکنون مطرح شده است؟ در پاسخ به این پرسش چند نکته قابل توجه است.
نخست آنکه هشت روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود در حالی که حزب حاکم دموکرات با نامزدی هریس با ادعای اقدام برای پایان جنگ و کاهش تنش در خاورمیانه به دنبال کسب رای می‌باشند لذا این مذاکرات را می‌توان اقدامی انتخاباتی برای آنها دانست در حالی که همزمان نیز با تسلیح صهیونیست‌ها رسما به کشتارها ادامه می‌دهند.
دوم آنکه رژیم صهیونیستی هر زمان در میدان با ناکامی مواجه می‌شود و یا جنایات گسترده ای صورت می‌دهد با رویکرد به آتش بس ادعایی به دنبال سرپوش نهادن بر این وضعیت می‌باشد بویژه اینکه این روزها آزاد سازی اسرای صهیونیست‌ در بند مقاومت باز هم مطالبه ساکنان اراضی اشغالی شده است. با توجه به جنایات صهیونیست‌ها در جبالیا و نیز شکست در جبهه لبنان رویکرد به مذاکرات اخیر را در چارچوب سرپوش بر این وضعیت می‌توان دانست در عین آنکه صهیونیست‌ها پس از شهادت سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس، صهیونیست‌ها و آمریکا برآنند تا میزان تغییر در معادلات حماس را مورد سنجش قرار دهند.
سوم آنکه ادعای مذاکرات آتش بس پس از تجاوز ناکام رژیم صهیونیستی به حریم ایران جای تامل دارد که می‌تواند برگرفته از تقلای آنها برای نمایش یک عملیات موفق جهت کاهش تهدیدات علیه این رژیم باشد حال آنکه واقعیت آن است که این عملیات قدرت پدافند و ناتوانی بیشتر صهیونیست‌ها را اشکار ساخت. به هر تقدیر آنچه در باب آتش بس مطرح می شود یک بازی تبلیغاتی بوده و در نهایت نیز نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcfmydy1w6dmya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی