سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
کد مطلب : 129970

سعید و مسعود، «رستم» نیستند؟!

جلیلی و پزشکیان، قالیباف، پورمحمدی، زاکانی و قاضی زاده طی یکماه گذشته هر چه دل تنگشان خواست گفتند.هر رقم وعده رنگارنگی که در ذهن شان پرورانده بودند، به خورد جامعه دادند، از جت اسکی گرفته، تا رفع فیلترینگ، دادن مسکن فوری و زمین مجانی تا رقع تحریم‌ها، لغو مصوبه حجاب و عفاف، افرایش حقوق ها و... برآنم که حرف‌های زده شده و وعده‌های داده شده نه تنها کمکی به سبد رأی آن‌ها نکرد بلکه به ضد تبلیغی علیه آن‌ها نیز تبدیل شد!
به هر حال میدان اصلی رقابت به سعید جلیلی و مسعود پزشکیان رسید. آنچه که در این فرصت کوتاه به آن خواهم پرداخت این است که آیا «رئیس جمهور» در ایران از قدرت بلامنازع برخوردار است؟ آیا هر کاری که دلشان خواست می‌تواند انجام دهد؟ آیا انتظارات عجیب و غریب مردم از مسئول اجرایی کشور بجا و منطقی است؟ آیا «سعید و مسعود» رئیس جمهوری «تاپ و ناب» خواهند بود؟
بنظر می‌رسد به دلیل شرایط بد اقتصادی و نابسامانی‌های اجتماعی که بعد از پایان یافتن جنگ تاکنون بصورت بطئی در کشورایجاد و روی هم تلنبار شده و به امروز رسیده است همه مردم در انتظار معجزه هستند تا از این شرایط رهایی یابند. لذا رئیس جمهور را«رستم» می پندارند که باید از«هفت خوان» با دم مسیحایی خود بگذرد و بهشت برین را به مردم هدیه دهد.
این توقعات و بالا بردن سطح انتظارات عمومی از بالاترین مقام اجرایی کشور باعث شده است تا حتی سیاستمداران کارکشته و کهنه کار نیز به این اشتباه دچار شوند و شخص رئیس جمهور را حلال همه مشکلات بدانند. طی سال‌های قبل به جامعه و افکار عمومی گفته نشده که رئیس جمهور فقط در چارچوب قانون اساسی دارای اختیار می‌باشد و بس.
گفته نشده که سعید و مسعود به تنهایی نمی توانند دستور لغو فیلترینگ را بدهند. کماکان وزیر ارتباطات فعلی طی سه سال گذشته بیش از پنجاه بارگفته که دولت و ما فقط یک رأی داریم!
توجه کنید گفته فقط یک رأی، پس می‌بینیم انتظار لغو فیلترینگ از «مسعود و سعید» انتظاری بیهوده است. وقتی در کار گروه مربوطه آرای دیگر سازمان‌ها و نهادهای غیر دولتی از رأی دولت بیشتر و مؤثرتر است چگونه نامزدهای ریاست جمهوری چنین وعده بی پایه و اساسی می‌دهند؟ وقتی که دولت به تنهایی قدرت تصمیم گیری در خصوص پیوستن به FATF را ندارد چرا انتظارات عموم و بویژه فعالان اقتصادی از رئیس جمهور را اینگونه بالا می‌بریم؟
آنچه که مسلم است رفع تحریم‌های ظالمانه اصولا در اختیارکشور ما نیست و خیلی از معادلات پیچیده باید حل شود تا رفع تحریم ها صورت پذیرد. لذا نامزدهای محترم در این دو روز باقیمانده نباید به گونه‌ای انتظار آفرینی کنند که آحاد جامعه آنان را«رستم دستان» تصور و تلقی کنند و در انتظار معجزات چهار ساله بمانند.
و بر ماست که برای جامعه و مردم روشنگری کنیم ، شخص رئیس جمهور از هیچ قدرت ماورایی «هرکول» گونه برخوردار نیست و او فقط و فقط سعید است و مسعود، این دو نفر هرگز و هرگز «رستم» نیستند و از آن‌ها رفتاری رستم گونه نخواهید و انتظار نداشته باشید.

فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcfe1dyxw6d01a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی