کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیاست روز بررسی می‌کند:

بازی با نسخه دخالت در انتخابات آمریکا

5 آبان 1403 ساعت 22:48


نزدیک ده روز مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکایی باقی مانده است در حالی که نظر سنجی‌های نایخ متفاوتی را در باب ترامپ جمهوریخواه و هریس دموکرات نشان می‌دهد چنانکه گویی نظر سنجی‌ها نه برای آگاهی بخشی به جامعه بلکه برای مهندسی انتخابات از سوی هر کدام از طرف‌های انتخاباتی صورت می‌گیرد.
در کنار آنچه در روند مبارزات انتخاباتی آمریکا جریان دارد نکته قابل توجه شدت گرفتن ادعاهای نهادهای اطلاعاتی و امنیتی این کشور با طرح ادعای دخالت‌های خارجی در انتخابات این کشور با محوریت تمرکز بر ایران است.
یک مقام اطلاعاتی آمریکا در پی تکرار اتهام زنی های ضد ایرانی واشینگتن ادعا کرد که روسیه، چین و ایران و چین قصد دارند تا پیش از انتخابات پنجم نوامبر (۱۵ آبان ) آمریکا، در میان آمریکایی ها تفرقه‌ ایجاد کنند اگرچه بعید است که بتوانند رقابت‌های انتخاباتی را در مقیاسی دستکاری کنند که بر نتیجه انتخابات تأثیر بگذارد.این مقام اطلاعاتی آمریکا ادعا کرد: «بازیگران خارجی، به‌ویژه روسیه، ایران و چین، همچنان به دنبال تفرقه‌ میان آمریکایی‌ها و تضعیف اعتماد آمریکایی‌ها به سیستم دموکراتیک آمریکا هستند. تاکتیک‌های این کشورها همچنان در حال تکامل است. جامعه اطلاعاتی انتظار دارد تلاش‌های نفوذ خارجی در آستانه روز انتخابات، به ویژه از طریق پیام ها در رسانه‌های اجتماعی، تشدید شود.»
از سوی دیگر وزارت دادگستری آمریکا نیز  قوانین جدیدی را به بهانه محافظت از داده‌های دولت فدرال یا شخصی آمریکایی‌ها در برابر کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران از طریق محدودیت‌های جدید برای برخی معاملات تجاری معرفی کرد.
در بعد دیگر این جوسازی‌ها و دروغ پردازی‌ها، یک مقام پنتاگون به اسکای نیوز عربی گفت، تحقیقات نهادهای اطلاعاتی واشنگتن به این نتیجه منجر شده که یک کارمند ارشد این وزارت‌خانه احتمالا در درز اطلاعات طرح حمله اسرائيل به ایران به نهادهایی در تهران دست داشته است. این مقام آمریکایی افزود کارمند مظنون به افشای اسناد طرح این حمله فردی ایرانی آمریکایی است.
 علاوه بر آمریکایی ها در تکمیل این جوسازی ها به بازگشایی پرونده‌های نخ نما شده که زمانی به رسوایی داستان سرایی هالیوودی اف بی آی نیز منجر شده بود، روی آورده‌اند چنانکه دولت در ادعانامه‌ای یکی از اعضا سپاه در ایران، را در ارتباط با تلاش برای ربایش و ترور مسیح علی‌نژاد در نیویورک متهم کرده است.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آستانه انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا با تکرار اتهامی زنی‌های واشنگتن علیه ایران و روسیه مدعی شد: اکنون سازمان های اطلاعاتی آمریکا در شناسایی و افشای عملیات نفوذ در فضای سایبری که از روسیه، ایران و مناطق دیگر سرچشمه می‌گیرد، بسیار سریع‌تر عمل می‌کنند و برای مقابله با اطلاعات نادرست خارجی و تهدیدات مرتبط با یکدیگر همکاری می‌کنند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که دولت فدرال ایالات متحده آمریکا امروز در موقعیت بسیار بهتری برای جلوگیری از نفوذ خارجی در انتخابات نسبت به سال ۲۰۱۶ است، زمانی که روسیه درگیر یک عملیات سایبری چند جانبه برای تحقیر هیلاری کلینتون نامزد دموکرات بود.سالیوان در دانشگاه دفاع ملی آمریکا، جایی که در مورد هوش مصنوعی و امنیت ملی سخن می گفت، افزود: «من فکر می کنم ما در هشت سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته ایم. اذعان می‌کنم ما در جایی که باید باشیم، نیستیم، اما در این زمینه که اولویت اصلی برای جامعه اطلاعاتی ما است، پیشرفت ادامه دارد.»
سالیوان ادعا کرد: آژانس‌های اطلاعاتی در شناسایی و افشار عملیات نفوذ در فضای سایبری که از روسیه، ایران و مناطق دیگر سرچشمه می‌گیرد، بسیار سریع‌تر عمل می‌کنند و بسیار نزدیک‌تر از گذشته برای مقابله با اطلاعات نادرست خارجی و تهدیدات مرتبط با یکدیگر همکاری می‌کنند.سالیوان گفت: صرف نظر از اینکه شما یک جمهوری خواه یا دموکرات هستید، باید به این موضوع به عنوان یک موضوع امنیت ملی، به عنوان یک حمله به کشورمان نگاه کنید و فکر کنید که ما به طور جمعی چه کاری می توانیم انجام دهیم تا انعطاف پذیری خود را گسترش دهیم.
حال این سوال مطرح است که چرا در مقطع کنونی آمریکایی‌ها به چنین رنجیره‌ دروغ پردازی‌ها و داستان سرایی‌ها علیه ایران روی آورده اند؟
نخست آنکه با توجه به رویکرد یک سال گذشته آمریکایی‌ها در حمایت از رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی غزه و لبنان و جنایت در منطقه و بویژه نزدیک بودن زمان انتخابات آمریکا و تقلای شدید کاخ سفید و شخص هریس معاون بایدن برای جلب حمایت لابی صهیونیستی، می‌توان گفت که این تحرکات ضد ایرانی بعد دیگر خدمت رسانی به رژیم صهیونیستی است. آمریکا در کنار اختصاص دهها میلیارد دلار کمک تسلیحاتی به این رژیم به زعم خویش با تشدید تحریم و فشارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای بر آن است تا ایران را به عنوان بزرگترین حامی مقاومت منطقه و ملت‌های فلسطین و لبنان درگیر حاشیه‌ها ساخته تا به زعم خویش با این حربه از توان مقاومت منطقه کاسته شده و در صورت امکان ایران و مقاومت را به تسلیم شدن وادار سازند.
 با توجه به شکست زودهنگام این طراحی این سناریو مطرح است که آمریکا با تخریب چهره ایران که البته حلقه تکمیلی آن را نیز ادعاهای اروپا مبنی بر نقش ایران در جنگ اوکراین تشکیل می‌دهد، به دنبال فضای ضد ایرانی در افکار عمومی آمریکا و اروپاست تا به زعم خویش توجیه کننده حمایت‌های تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی و حتی کشتار مردم لبنان و فلسطین با ادعای نیروهای نیابتی ایران باشد. البته این مسئله را نیز باید در نظر داشت که آمریکا و اروپا با این دروغ پراکنی‌ها به دنبال گرفتار‌سازی ایران در حاشیه‌ها و اشتباه محاسباتی در نحوه ایجاد لایحه‌های دفاعی در برابر تحرکات احتمالی رژیم صهیونیستی است تا به زعم خویش یک دستاورد را برای این رژیم علیه ایران کسب نمایند.
این مسئله زمانی آشکارتر می‌شود که سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شده هدف ایران ترور مقام‌های ارشد اسرائیلی است. خبرگزاری ANI گزارش داد سازمان شاباک مدعی شد طرح ایران برای ترور یک شهردار اسرائیلی را خنثی کرده است. روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت»، ادعا کرد نیروهای امنیتی این رژیم 7 نفر را به ظن تلاش برای ترور یک دانشمند هسته‌ای صهیونیست و یک شهردار دستگیر کرده‌اند.
دوم آنکه بخش دیگری از هدف‌گذاری دروغ پردازی‌های ایران هراسانه را می‌توان برگرفته از تحولات داخلی آمریکا دانست. در شرایطی که هر دو نامزد انتخابات یعنی هریس و ترامپ به دنبال مهندسی انتخابات به نفع خود هستند، برآوردها از روند انتخابات آمریکا نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از جامعه آمریکا نگران از تقلب در انتخابات است و از سویی نیز بخش قابل توجهی از طرفداران هر دو نامزد رسیدن به قدرت از طرق مسلحانه و قشون کشی خیابانی را مجاز دانسته‌اند. مسئله‌ای که می‌تواند زمینه ساز تحولات و ناارامی‌های در داخل آمریکا شدیدتر از 6 ژانویه 2020 و حمله هواداران ترامپ به کنگره کردد.
گاردین در گزارشی با توجه به وضعیت جاری در آمریکا تاکید کرد که شکافت سیاسی در این کشور به اوج خود رسیده و اینکه حدود ۱۲ میلیون بزرگسال آمریکایی بر اساس نتایج یک نظرسنجی تاکید کرده‌اند که معتقدند خشونت برای بازگرداندن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور، به کاخ سفید اقدامی کاملا موجه است. محققان مرکز تحقیقاتی پروژه شیکاگو در مورد امنیت و تهدیدات در داده‌های جدید خود دریافتند که حمایت از خشونت برای دستیابی به اهداف سیاسی مختلف در هر دو طرف و همچنین یک بی‌اعتمادی عمومی به دموکراسی در این کشور وجود دارد.
در این گزارش آمده است: «این داده‌ها در زمانی که تلاش‌ها برای از بین بردن دموکراسی به طور فزاینده‌ای در آمریکا رواج پیدا می‌کند، از نامزد‌هایی گرفته که نتایج انتخابات خود را انکار می‌کنند تا گروه‌های ویژه دولتی که تلاش می‌کنند که خودسر برخی را محاکمه کنند، بسیار حیاتی خواهد بود».رابرت پیپ، استاد دانشگاه شیکاگو که مدیریت این تحقیق را بر عهده ‌دارد، می‎گوید: «ما در حال پیشروی به یک فصل انتخاباتی بسیار پرآشوب هستیم. آنچه در آمریکا اتفاق می‌افتد این است که خشونت سیاسی از حاشیه به جریان اصلی می‌رود». بحران بی‌اعتمادی در امریکا چنان است که گزارش‌ها نشان می‌دهد از هر پنج بزرگسال آمریکایی، یک نفر هنوز معتقد است که در انتخابات ۲۰۲۰ به ضرر ترامپ تقلب شده است.
این فضای بحرانی در ساختار درونی آمریکا زمانی بیشتر نمود می‌یابد که دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۱۵ اکتبر در یک نشست عمومی که به میزبانی شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان یونی‌ویژن در میامی برگزار شد، حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ «روز عشق» توصیف کرد.
با توجه به این شرایط می‌توان گفت که ساختار حاکم بر آمریکا با دروغ پراکنی علیه سایر کشورها از جمله ایران در کنار مهندسی انتخابات آمریکا به دنبال زمینه‌سازی برای سرکوب هرگونه اعتراض و انتقادی به نحوه برگزاری و نتایج انتخابات این کشور می‌باشد.
به عبارتی دیگر ادعاهای مطرح شده را می‌توان بخشی از دموکراسی دروغ در آمریکا دانست که بر اساس آن ابتدایی‌ترین حقوق جامعه یعنی آگاهی از نحوه برگزاری انتخابات و نتایج آن رسما نقض گردیده و مردم حق هیچ گونه پرسشگری را نخواهند داشت. روندی که بیانگر زوال شدید دموکراسی در کشور مدعی اول حقوق بشر و دموکراسی در جهان است که بر اساس آن با جوسازی دروغین پیش دستانه علیه سایر کشورها، فضای هرگونه مطالبه گری مردمی مسدود شده است. آمریکا همواره با ادعای حمایت از حق مطالبه‌گری و پرسش‌گری مردم بویژه در زمان انتخابات به دخالت در امور سایر کشورها پرداخته و نسخه آشوب را تجویز می کند حال آنکه در عرصه داخلی کوچکترین اعتراض و آشوبی را بر نمی‌تابد چنانکه دهها نفر از حاضران در ناآرامی‌های ژانویه 2021 به اشد مجازات و دهها سال زندان محکوم شده‌اند.
 
سید مهدی لنکرانی


کد مطلب: 131128

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/131128/بازی-نسخه-دخالت-انتخابات-آمریکا

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir