کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از نابودی مراکز پزشکی شمال غزه تا بمباران بیمارستان حریری لبنان

نابودی بیمارستان‌ها و کشتار مجروحان محور اهداف اسرائیل

1 آبان 1403 ساعت 22:20


وزارت بهداشت لبنان از شهادت ۱۳ نفر در حمله رژیم اسرائیل به بیمارستان الحریری لبنان در بیروت خبر داد در حالی که همزمان صهیونیست‌ها در غزه نیز با حمایت غرب مراکز بهداشتی و درمانی را هدف قرار می‌دهند.
وزارت بهداشت لبنان بعد از آنکه اعلام کرد رژیم صهیونیستی عمدا مراکز بهداشتی و درمانی لبنان را هدف قرار می دهد، از شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر در حملات این رژیم خبر داد.وزارت بهداشت لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله هوایی رژیم اسرائیل به محوطه بیمارستان الحریری، 13 نفر شهید و 57 تن دیگر زخمی شده‌اند.رژیم اسرائیل بامداد بیمارستان ساحل در ضاحیه جنوبی بیروت را که همچنان با وجود شرایط دشوار امنیتی به صورت محدود فعالیت می کند، تهدید به حمله کرده است. رژیم صهیونیستی در ادامه بهانه‌تراشی‌های خود برای حمله به بیمارستان‌ها مدعی شد که یکی از پایگاه‌های حزب‌الله زیر بیمارستانی در جنوب بیروت شد.دانیل هاگاری،‌ سخنگوی ارتش اسرائیل در این باره مدعی شد که رژیم صهیونیستی بر خزانه مالی حزب‌الله که زیر بیمارستان الساحل قرار داده شده نظارت می‌کند.
در واکنش به این جنایات حزب‌الله لبنان صحنه‌هایی از عملیات حمله به شهر اشغالی حیفا با موشک‌های نصر ۲ را منتشر کرد.در این ویدئو، تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی از لحظه اصابت این موشک در عملیات دو روز پیش مقاومت لبنان به حیفا نیز مشاهد می‌شود. مقاومت اسلامی لبنان از انهدام یک تانک مرکاوای اسرائیلی هنگام پیشروی در خاک لبنان خبر داد. پایگاه «گلیلوت» متعلق به واحد اطلاعات نظامی 8200 ارتش رژیم صهیونیستی در حومه تل آویو هدف حمله موشکی حزب الله لبنان قرار گرفت.این منابع تاکید کردند که در پی این حمله آژیر خطر در حیفا، عکا، کریات شمونا، کریوت و ده‌ها شهرک دیگر در شمال فلسطین اشغالی به صدا درآمده است.منابع عبری زبان اعلام کردند بر اثر حمله موشکی حزب الله، به ۲۰ خانه در کیبوتس معفان میخائیل در جنوب حیفا خسارت وارد شده است. منابع رسانه‌ای اعلام کردند که موشک‌هایی که حزب الله لبنان به قلب تل آویو شلیک می‌کند، تا ۳ تن وزن دارند.حزب الله لبنان اعلام کرد منطقه "قبه نیریت" در اطراف تل‌آویو را هدف حمله موشکی سنگین قرار داده است. ارتش رژیم صهیونیستی از نفوذ یک فروند پهپاد به جولان اشغالی خبر داد.ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک هدف هوایی را رهگیری کردیم که از سمت شرق به سوی جولان اشغالی در حرکت بوده است. در این میان فرستاده آمریکا در لبنان طرحی را به مسئولان این کشور ارائه کرد که بیشتر شبیه به تسلیم کردن کامل لبنان و قرار دادن آن در اختیار نیروهای چند ملیتی بود.روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع دیپلماتیک عربی اعلام کرد که عاموس هوکشتاین فرستاده آمریکا در لبنان قبل از عزیمت به بیروت تماس‌های فشرده‌ای را با طرف‌های اسرائیلی داشته و به آنها اطمینان داده که می‌خواهد توافقی را به لبنان ارائه دهد که شرایط تل‌آویو در آن نادیده گرفته نشده باشد.
وزیر فرهنگ لبنان گفت که رژیم صهیونیستی به دنبال تکرار سناریوی هدف قرار دادن بیمارستان‌های غزه در لبنان است.«محمد وسام عدنان المرتضى» وزیر فرهنگ لبنان بر مقابله با تجاوزات رژیم موقت تروریست صهیونیستی تاکید کرد و در مصاحبه با شبکه «الجزیره» گفت: «اشغالگران اسرائیلی به دنبال تکرار سناریوی هدف قرار دادن بیمارستان‌های غزه در لبنان هستند».وی با بیان اینکه جامعه بین‌المللی به‌جای همذات پنداری با صهیونیست‌ها باید به تجاوزات آنها پایان دهد، توضیح داد: «لبنان به دنبال جنگ نیست، ولی ما تسلیم تجاوز اسرائیل نخواهیم شد». الجزیره همچنین به نقل از وزیر فرهنگ لبنان گزارش داد: «اشغالگران اسرائیلی لبنان را هدف قرار می‌دهند تا خود را به صورت یکجانبه در کل منطقه تحمیل کند».«فادی علامه» مدیر بیمارستان الساحل در ضاحیه جنوبی بیروت نیز در مصاحبه با شبکه «الجزیره» گفت: «مناطق مجاور بیمارستان اکنون تحت بمباران اسرائیل است. پس از تهدیدات اسرائیل باید بیمارستان را تخلیه کنیم تا جان کادر پزشکی به خطر نیافتد». وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها عامدانه کارکنان بخش بهداشت را در لبنان هدف قرار می‌دهند، توضیح داد: «ادعاها درباره بیمارستان الساحل جعلی و فریبکاری با هدف حمله به بخش بهداشت لبنان است».
در همین حال رئیس بیمارستان بیت لاهیا درباره افزایش شمار شهدا از میان زخمی‌ها هشدار داد.دکتر مروان سلطان، مدیر بیمارستان اندونزی بیت لاهیا، می‌گوید که نگران است که بیماران بیشتری به دلیل اقدامات اسرائیل علیه بیمارستان جان خود را از دست بدهند.وی افزود که کارکنان پزشکی قادر به نجات زخمی‌های فلسطینی نیستند. ده‌ها کشته و زخمی در خیابان‌ها هستند و هیچکس نمی‌تواند آنها را به دلیل محاصره بیمارستان‌های شمال نجات دهد.»اشغالگران به عنوان بخشی از جنگ نسل کشی گسترده‌ای که در شمال نوار غزه به راه انداخته‌اند، مدرسه جدیدی را در جبالیا هدف قرار داده و آن را به آتش کشیدند.بعد از محاصره و تجاوزات شدیدی که رژیم صهیونیستی از 6 اکتبر در شمال نوار غزه به راه انداخته، منابع پزشکی و بهداشتی در این منطقه اعلام کردند که وضعیت، فاجعه بار است.«ماهر شامیه» دستیار معاون وزیر بهداشت نوار غزه درباره فشار شدیدی که بر سیستم بهداشتی در شمال این باریکه در نتیجه جنگ نسل کشی رژیم صهیونیستی، وارد می‌شود، گفت: پزشکان بیمارستان‌های کمال عدوان، العوده و اندونزی، علی رغم دستور تخلیه‌ای که ارتش اشغالگر از 16 روز قبل صادر کرده، از ترک بیمارستان‌ها خودداری می‌کنند و از جامعه بین المللی، صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت می‌خواهند تا یک گذرگاه بشردوستانه برای آوردن سوخت و تجهیزات پزشکی و غذا به این بیمارستان‌ها باز کنند.دکتر «منیر البرش» مدیر کل وزارت بهداشت غزه گفت: رژیم اشغالگر از اولین لحظه ورود به غزه، قصد نابودی سیستم بهداشتی اینجا را داشت و از این رو هدفش آن بود که به عنوان بخشی از یک طرح سیستماتیک جهت آوارگی اجباری مردم شمال نوار غزه، بیمارستان‌های این منطقه را نابود کند.
همزمان با حمایت سران غرب از رژیم صهیونیستی نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر قریب به اتفاق شهروندان آلمانی مخالف صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی هستند. همچنین فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA)، در توصیف شرایط وخیم در شمال غزه با انتشار پیامی در حساب کاربری ایکس نوشت که «بوی مرگ همه جار را فرا گرفته است».ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد گفت: بیش از ۴۷۰ هزار فلسطینی در شمال نوار غزه در معرض خطر کشتار قریب‌الوقوع به دلیل تداوم ماشین کشتار اسرائیل هستند. در این میان بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا  در اولین ایستگاه از سفر گسترده‌ترش به منطقه غرب آسیا با هدف احیای مذاکرات آتش‌بس غزه و بحث درباره آینده غزه و تحولات جاری در لبنان وارد سرزمین‌های اشغالی شد.


کد مطلب: 131091

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/131091/نابودی-بیمارستان-ها-کشتار-مجروحان-محور-اهداف-اسرائیل

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir