کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«سنوار» اسطوره‌ای که هزاران ابراهیم راهش را تا نابودی اسرائیل ادامه خواهند داد

«یحیی» تا ابد ماندگار

27 مهر 1403 ساعت 18:56


شهادت اسطوره وار یحیی سنوار ملقب به ابو ابراهیم بار دیگر نشان داد که محسابات رژیم صهیونیستی و حامیانش برای سازش کشاندن آزادی‌خواهان هرگز محقق نخواهد شد و خون مردان مقاومت هزاران مبارز را به میدان مقاومت خواهد آورد
خلیل الحیه، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه، شهادت یحیی السنوار، رهبر حماس در حملات رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه را تایید کرد.خلیل الحیه گفت: ما شهادت یحیی السنوار را به امت عربی و اسلامی تسلیت می‌گوییم اما حماس با شهادت سنوار تضعیف نخواهد شد.خلیل الحیه گفت: السنوار یک قهرمان شهید است که تا آخرین لحظه حیات خود رو در روی ارتش رژیم اشغالگر ایستاد. خون شهدا مسیر را برای ما روشن خواهد کرد و انگیزه‌ای برای پایداری و ثبات خواهد بود.وی گفت: حماس تا زمان تشکیل کشور فلسطین در تمام خاک فلسطین به پایتختی قدس به فعالیت و تلاش خود ادامه خواهد داد. شهادت السنوار و دیگر رهبران تنها بر قدرت و صلابت جنبش ما می‌افزاید.الحیه تاکید کرد: اسرای رژیم اشغالگر تنها با توقف جنگ غزه و عقب نشینی کامل ارتش اسرائیل از آن و آزادی اسرای ما از زندان‌های رژیم اشغالگر به خانه‌هایشان باز خواهند گشت. از سوی دیگر باسم نعیم، یکی از مقامات حماس به خبرگزاری فرانسه (AFP) گفت که اسرائیل اشتباه فکر می‌کند که «کشتن رهبران ما به معنای پایان جنبش ما است»؛ با این حال او به طور مستقیم تایید نکرد که آیا یحیی سنوار رهبر سیاسی این گروه شهید شده است یا خیر.
لازم به ذکر است پیش از این یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس در ویدیویی تاکید کرد که ما از مرگ نمی هراسیم بلکه فقط از این می ترسیم که به مرگ طبیعی بمیریم.ما نمی ترسیم که در راه دین و وطن و مقدساتمان کشته شویم. خون و جان ما از خون و جان کوچک ترین شهیدی که جان و روحش را تقدیم راه این وطن و مقدسات کرد، با ارزش تر نیست.مردم اردن با برگزاری تظاهرات گسترده در امان پایتخت این کشور، ضمن محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، شعار «ای سنوار با تو بیعت کرده‌ایم» سر دادند.
صهیونیست‌ها در حالی برانند تا شهادت سنوار را یک پیروزی برای خود نشان دهند اما واقعیت آ« است که او در میدان جنگ و نه در اشراف اطلاعاتی صهیونیست‌ها به شهادت رسید و این یعنی آنکه سنوار اسطوره وار تا آخرین نفس در میدان بود نه مانند نتانیاهو در پناه‌گاه. آن‌طور که دشمن گفته و تصاویر نشان می‌دهند، سکانس پایانی قهرمانِ قصه این‌گونه بوده:پیرمرد، تنها بود و بی‌کس و البته شجاع و نترس. جوان‌های دشمن محاصره‌اش کردند ولی قهرمان، تا آخرین گلوله جنگید. نیروهای تیپ ویژه، از او ترسیدند و با  تانک به سمت او شلیک کردند. زانوی چپش کاملا خرد شد، ساعد دست راست هم شست، انگشت سبابه دست چپ هم قطع شد؛ اما او تسلیم نشد.فرمانده نیروهای ویژه تلاش کرد با نیروهایش از پله‌ها بالا رفته و بر قهرمانِ زخمی و بی‌رمق، پیروز شود؛ اما او با نارنجک این‌ها را عقب راند.شکستگی استخوان‌ها و خون‌ریزی‌، رمق از قهرمان ربوده بود. کوادکوپتر وارد ساختمان شد تا بدانند این #مرد_تسلیم_ناپذیر کیست؟ اما او در تنهایی و جراحت هم کاملا باهوش و زرنگ بود: چهره‌اش را با چفیه‌ای پوشانده بود و با همان درد شدید، کوادکوپتر را با پرتاب یک تکه چوب فراری داد. آن تکه چوبی که به عنوان نماد مقاومت ماندگار شد. تک‌تیرانداز دشمن به پیشانی‌اش شلیک کرد اما خونی بر صورتش نریخته، یعنی خون‌ریزی خیلی شدید بوده و خونی در بدن نداشته. در نهایت مجددا تانک دشمن گلوله دیگری شلیک کرد و طبقه دوم آوار شد. نیروهای ویژه، هنوز جرأت نزدیک شدن به قهرمان در طبقه دوم را نداشتند و او را رها کردند.یک روز بعد و پس از تمام شدن همه چیز، بالاخره بالا رفتند و قهرمانی را دیدند که در کنار سلاح و کتاب دعای‌ش به شهادت رسیده است.
قهرمان قصه، یک کلاشینکف خراب دارد که ناگزیر شده با چسب برق، قطعات آن را به هم بچسباند. تا آخرین فشنگ و آخرین قطره خون جنگیده. پیکرش نه روی زمین، که روی مبل افتاده و زیر تونل‌ها نیست؛ بلکه در یک منزل مسکونی عادی است.ابوابراهیم شهید شده و اکنون، منتظر ابراهیم هایی هستیم که قرار است بت بزرگ را بشکنند و بساط نمرود و نمرودیان را جمع کنند. آتش بر این ابراهیم‌ها، گلستان است و خوشا به حال اینان.کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا در واکنش به خبر شهادت یحیی سنوار، ، او را مغز متفکر خونبارترین روز در تاریخ یهودیان بعد از هولوکاست خوانده است.
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز شهادت  رهبر حماس را «نقطه عطف و پیروزی نظامی اسرائيل خوانده و گفته است از این فرصت باید برای آزادی تمام گروگان‌ها و پایان دادن به جنگ استفاده کرد.لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا کشته شدن یحیی سنوار،‌رهبر حماس را «دستاوردی بزرگ در مقابله با تروریسم» دانسته و او را معمار حمله تروریستی هفت اکتبر» خوانده است.جو بایدن رئيس جمهوری آمریکا ابراز امیداواری کرده که با کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل «به زودی» جنگ را پایان بدهد.
کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده کشته شدن یحیی سنوار، را «گامی به سوی پیشرفت در جهت از بین بردن تهدید حماس برای اسرائیل» توصیف کرد.ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، به اسرائیل در مورد کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، تبریک گفت و هشدار داد «کسانی که راه تروریسم را انتخاب می کنند باید سرنوشتی مشابه سنوار داشته باشند.»مصطفی برغوثی، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین که به عنوان کارشناس با شبکه الجزیره صحبت می کرد، تاکید کرد: یحیی السنوار حتی در آخرین لحظه زندگی خود، اسرائیل و نتانیاهو را رسوا کرد.او تاکید کرد:صهیونیست ها می‌گفتند او در تونل‌ها مخفی شده است اما امروز بسیاری فهمیدند این نتانیاهو است که در تونل مخفی می‌شد.
لازم به ذکر است ارتش رژیم صهیونیستی با بمباران مدرسه ای وابسته به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه ۲۴ نفر را شهید و ۱۵۰ نفر دیگر را زخمی کرد.زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای در واکنش به شهادت یحیی السنوار، رهبر حماس در نوار غزه گفت: ما شهادت فرماندهی بزرگ و ممتاز از فرماندهان ملت فلسطین را تسلیت می‌گوییم که زندگی‌اش را در راه مبارزه صرف کرد و در راه خداوند جنگید و هرگز احساس تردید و ضعف نکرد و سلاحش را کنار نگذاشت. شهادت وی نقطه عطف مهمی در تاریخ مبارزه فلسطین است.
گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در واکنش به شهادت یحیی السنوار، رهبر حماس تاکید کرد: گروه‌های مقاومت و در راس آن حماس وقتی تصمیم گرفتند وارد این نبرد بزرگ و سرنوشت ساز در تاریخ مبارزه ملت فلسطین شوند می‌دانستند که بهای آزادی بسیار گران است و آماده فداکاری و ایثار بودند. کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز اعلام کرد: اینکه یحیی السنوار با پوشیدن چفیه خود با در دست داشتن تفنگش در خط مقدم جهاد و مبارزه و درگیری با دشمن صهیونیستی به شهادت رسید پیامی بزرگ دارد مبنی بر اینکه پیروزی و عزت و بزرگی تنها با خون، آتش و باروت به دست می‌آید.حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت سنوار تاکید کرد که فرمانده شهید یحیی السنوار در برابر طرح آمریکایی و اشغالگری صهیونیستی ایستادگی کرد و برای این هدف خون خود را فدا کرد تا به شهادت نائل آمد و به بلندترین درجه کرامت انسانی دست یافت. خبر دیگر از فلسطین آنکه کمیته مقاومت فلسطین به عملیات ضدصهیونیستی در نزدیکی بحر المیت واکنش نشان داد و آنرا واکنشی عادی به جنایات صهیونیستها دانست.


کد مطلب: 131046

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/131046/یحیی-ابد-ماندگار

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir