کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پولِ ایرانی‌ها در جیب ترکیه‌ای‌ها

کنسرت ایرانی‌ها منبع درآمد ترک‌ها شده است

18 مهر 1403 ساعت 22:15


ترکیه در شمال غربی ایران با اینکه خدمات خاصی به گردشگران و توریست‌های ایرانی ارائه نمی‌دهد ولی در حال حاضر به دلیل لغو روادید میان دو کشور به یکی از مقصدهای محبوب مسافران ایرانی تبدیل شده است، مسافرانی که این روزها با توجه به حضور خوانندگان ایرانی و لس آنجلسی در ترکیه و برگزاری کنسرت حتی به صورت یک روزه به این کشور سفر می‌کنند و پول‌های زیادی را به اقتصاد این کشور وارد می‌کنند.
چند سالی است که خواننده‌های لس آنجلسی برای فروش بیشتر کنسرت‌هایشان به کشورهای اطراف ایران سفر می‌کنند و با برگزاری یک تور چند روزه، ایرانیان را ترغیب می‌کنند تا به کشورهای هم مرز با ایران سفر کنند.
تا چند سال پیش امارات یکی از مقصدهای محبوب خوانندگان لس آنجلسی بود ولی از آنجایی که برای سفر به امارات و شهر دوبی باید شهروندان ایرانی اقدام به اخذ ویزا کنند، اکثر خوانندگان با تغییر رویه از چند سال اخیر به ترکیه سفر می‌کنند تا شانس حضور ایرانیان ساکن در کشور برای سفر به یکی از شهرهای ترکیه بالا برود و بتوانند از برگزاری این کنسرت سود خوبی به جیب بزنند.
شهریور 1403، چند شهر ترکیه شاهد برگزاری چند کنسرت رسمی و چند اجرای کوچک خصوصاً برای خوانندگان موسیقی رپ بود. اجرای برخی از خوانندگان لس آنجلسی که در میان مردم محبوب بودند در بزرگ ترین سالن‌های استانبول برگزار شد و عدد بلیط فروشی برای تنها یک خواننده در شهریور 1403، به بیش از 10 هزار قطعه بلیط رسید، این در حالی است که طبق آمار منتشر شده عدد بلیط فروشی برای برخی از اجراهای موسیقی رپ نیز برای یک خواننده به بیش از شش هزار قطعه بلیط رسیده که نشان از استقبال بالای ایرانیان داخل و خارج کشور از این اجراهای زنده بوده است.
با توجه به آمار و ارقام منتشر شده در شهریور ماه 1403 بیش از 50 هزار قطعه بلیط برای اجرای خوانندگان ایرانی در شهرهای ترکیه به فروش رسیده که عددی واقعاً بزرگ و خیره کننده است.
قیمت گذاری بلیط اجراهای زنده در ترکیه هیچ قانون و متر و معیار مشخصی ندارد و با قوانین بلیط فروشی در داخل کشور اصلاً قابل مقایسه نیست . حداقل قیمت بلیط برای اجراهای زنده در ترکیه از 128 دلار آغاز می‌شود و گاهی تا 1208 دلار هم می‌رسد. باید خاطرنشان کرد که جایگاه‌های «وی آی پی» و ردیف اول با قیمت 500 تا 600 دلار به فروش می‌رود و قیمت های بالای 1000 دلار معمولا برای صندلی‌های بسیار خاصی است که تعداد آنها هم آن چنان زیاد نیست و کمتر کسی اقدام به خرید چنین بلیط هایی می‌کند.
 با انتخاب میانگین 300 دلاری برای هر نفر که تنها برای یک کنسرت به استانبول می‌آید، برای 50 هزار نفر با عددی حدود 900 میلیارد تومان مواجه هستیم که این عدد فقط شامل قیمت بلیت یک نفر برای یک کنسرت است.
در ادامه اگر در نظر داشته باشیم که هر نفر برای حضور در این کنسرت‌ها اقدام به خرید تور حداقل یک هفته‌ای کند باید برای به دست آوردن قیمت تور به آژانس‌های مسافرتی سر بزنیم. با جستجویی اجمالی در سایت‌های فروش تور در شهریور ماه امسال، این شرکت‌ها برای تورهای یک هفته‌ای آن هم هتل‌های 3 و 4 ستاره (تنها خدمات ترانسفر به هتل و صبحانه) حداقل قیمت 40 میلیون تومانی را ارائه داده‌اند. این عدد هنگامی که در تعداد مسافران ضرب شود به عدد خارق العاده و عجیب و غریب دو هزار میلیارد تومان می‌رسیم!
تا اینجای کار و با محاسبه فقط قیمت بلیت برای یک کنسرت و هزینه هتل و پرواز، نزدیک 3 هزار میلیارد تومان از جیب توریست‌های ایرانی برای ترکیه درآمدزایی شده است. به این عدد، هزینه‌های غذا، رفت و آمد بین شهری، خرید، تفریح و … هم اضافه می‌شود که قطعا با حساب و کتاب این عدد بسیار بزرگ تر از عدد محاسبه شده خواهد شد.
خروج این میزان ارز از کشور و تزریق آن به کشور همسایه تنها برای خرید بلیط کنسرت و اجرای زنده زنگ خطری است که باید وزارت ارشاد بیش از پیش نسبت به آن حساس شود. شاید عده‌ای با خواندن این گزارش سریع به صرافت بیفتند و اعلام کنند که خروج مسافر از ایران برای حضور در کنسرت را ممنوع اعلام کنند ولی قطعا ممانعت و ایجاد محدودیت مانند دیگر حوزه‌ها نمی تواند چاره کار باشد. البته باید خاطرنشان کرد که اوضاع صنعت موسیقی در داخل کشور نیز بد نیست و اجراهای زنده به سرعت فروش می‌رود ولی قطعاً خرجکرد این میزان پول آن هم در خارج از کشور بسیار نگران کننده است و می‌تواند صنعت موسیقی کشور و همچنین اقتصادمان را دچار چالش‌های جدی کند.
بودجه وزارت ارشاد در سال جاری چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان اعلام شده است، نقل این موضوع به این دلیل است که با محاسبه مجموع عدد خرج شده از سوی ایرانی‌ها در همه کنسرت‌های شهریور سال 1403، به این نتیجه میرسیم که کل بودجه فرهنگی کشور (که شامل سینما، تئاتر و دیگر حوزه های فرهنگی علاوه بر موسیقی نیز می‌شود)، تنها هفت برابر هزینه خرج شده در کنسرت‌های ایرانی در شهریور 1403 در ترکیه است!

علی کلانتری


کد مطلب: 130960

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130960/کنسرت-ایرانی-ها-منبع-درآمد-ترک-ها-شده

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir