کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه نزدیک شدن به اکران «زودپز»

مروری بر کارنامه هنری «رامبد جوان»

15 مهر 1403 ساعت 20:51


«زودپز» عنوان پنجمین ساخته سینمایی رامبد جوان پس از فیلم‌های «اسپاگتی در 8 دقیقه»، «پسر آدم دختر حوا»، «نگار» و «قانون مورفی» است. او این فیلم کمدی را سال گذشته جلوی دوربین برد. «زودپز» در ابتدا قرار بود توسط شهرام شاه ‌حسینی ساخته شود، اما در ادامه کارگردانی آن به مهدی نادری محول شد. پس از چند جلسه فیلمبرداری او نیز از این پروژه کنار رفت تا در نهایت رامبد جوان به عنوان کارگردان آن را بسازد.
در فیلم «زودپز» که داستان آن در دوران جنگ و بمباران تهران روایت می‌شود محسن تنابنده و نوید محمدزاده برای نخستین بار با هم همبازی شده‌اند. محمود جعفری، گلاره عباسی، روزبه حصاری، شیرین اسماعیلی، ساقی حاجی‌پور، میسا مولوی و بازیگر خردسال سینا مسعودی دیگر بازیگران این فیلم هستند. «زودپز» توسط منصور سهراب‌پور تهیه و تولید شده و فیلمیران پخش آن را برعهده دارد. این فیلم که قرار بود هفته گذشته در سینماهای کشور روی پرده برود به دلیل اعلام عزای عمومی پخش آن به تعویق افتاد و احتمالاً از سه‌شنبه همین هفته باید منتظر این فیلم پرستاره به کارگردانی رامبد جوان باشیم. به همین منظور مروری داریم بر کارنامه هنری رامبد جوان که در ادامه نگاشته شده است.
رامبد جوان، یکی از چهره‌های برجسته و محبوب سینما و تلویزیون ایران، با کارنامه‌ای پربار و متنوع در عرصه‌های مختلف هنری شناخته می‌شود. جوان فعالیت هنری خود را از تئاتر آغاز کرد و سپس به تلویزیون و سینما راه یافت.
رامبد جوان فعالیت هنری خود را در دهه ۱۳۷۰ با تئاتر آغاز کرد. او در سال ۱۳۷۳ با بازی در سریال همسران به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام وارد دنیای تلویزیون شد. این سریال که یکی از محبوب‌ترین سریال‌های دهه ۷۰ بود، باعث شد تا جوان به چهره‌ای شناخته ‌شده تبدیل شود. پس از آن، با بازی در سریال خانه سبز در نقش فرید صباحی، محبوبیت بیشتری به دست آورد.  رامبد جوان در سال ۱۳۷۶ با بازی در فیلم کمین به کارگردانی مسعود کیمیایی وارد دنیای سینما شد. او در این فیلم نقش کوتاهی داشت، اما این تجربه باعث شد تا به سینما علاقه‌مند شود و در سال‌های بعد در فیلم‌های متعددی به ایفای نقش بپردازد. از جمله فیلم‌های مهم او می‌توان به گناهکاران (۱۳۹۱) به کارگردانی فرامرز قریبیان اشاره کرد که برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.
رامبد جوان علاوه بر بازیگری، در زمینه کارگردانی و تهیه ‌کنندگی نیز فعالیت‌های چشمگیری داشته است. او در سال ۱۳۸۸ با کارگردانی سریال مسافران به تلویزیون بازگشت. این سریال که با استقبال خوبی مواجه شد، نشان داد که جوان در زمینه کارگردانی نیز توانایی‌های زیادی دارد. او همچنین کارگردانی فیلم‌های سینمایی ورود آقایان ممنوع (۱۳۸۹)، پسر آدم، دختر حوا (۱۳۸۸) و قانون مورفی (۱۳۹۶) را بر عهده داشته است.
یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی که رامبد جوان در آن به عنوان مجری و کارگردان حضور داشته، برنامه خندوانه است. این برنامه که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ از شبکه نسیم پخش می‌شد، با هدف ایجاد شادی و نشاط در جامعه تولید شد و به یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی تبدیل شد. خندوانه با بخش‌های متنوعی مانند مسابقات، گفتگو با مهمانان ویژه و اجرای استندآپ کمدی، توانست مخاطبان زیادی را جذب کند و به یکی از موفق‌ترین برنامه‌های تلویزیونی ایران تبدیل شود ولی پخش این برنامه در سال 1401 با مشکلاتی روبرو شد و ظاهرا رامبد جوان با مدیران ارشد صداوسیما برای ادامه همکاری و ساخت این برنامه به توافق نرسید و خندوانه هم مانند بسیاری از برنامه‌های پرمخاطب برای همیشه تعطیل شد. رامبد جوان در طول دوران حرفه‌ای خود در فیلم‌های سینمایی متعددی به ایفای نقش پرداخته است. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به آذر، شهدخت، پرویز و دیگران (۱۳۹۲) به کارگردانی بهروز افخمی، پریدن از ارتفاع کم (۱۳۹۳) به کارگردانی حامد رجبی و آزادی مشروط (۱۳۹۲) به کارگردانی حسین مهکام اشاره کرد. او همچنین در فیلم نگار (۱۳۹۵) به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده حضور داشت که این فیلم نیز با استقبال خوبی مواجه شد و نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.
رامبد جوان با کارنامه‌ای پربار و متنوع در عرصه‌های مختلف هنری، از بازیگری و کارگردانی گرفته تا تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه‌های تلویزیونی، یکی از چهره‌های برجسته و محبوب سینما و تلویزیون ایران است. او با تلاش و پشتکار فراوان توانسته است جایگاه ویژه‌ای در دل مخاطبان خود پیدا کند و به یکی از موفق‌ترین هنرمندان ایرانی تبدیل شود.
رامبد جوان همچنان به فعالیت‌های هنری خود ادامه می‌دهد و با ساخت فیلم‌ها و برنامه‌های جدید، به دنبال ایجاد لحظات شاد و مفرح برای مخاطبان است. فیلم زودپز که به تازگی ساخته شده، یکی از جدیدترین آثار اوست که انتظار می‌رود با استقبال خوبی مواجه شود و به موفقیت‌های بیشتری دست یابد.
 
علی کلانتری


کد مطلب: 130896

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130896/مروری-کارنامه-هنری-رامبد-جوان

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir