کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهکار نهایی

4 آبان 1403 ساعت 20:19


نگاهی به زنجیره تحولات جهانی بیانگر چالشها و مشکلاتی است که یک جانبه گرایی نظام سلطه در عرصه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی به جهان تحمیل کرده است. امروز جهان نه یک رویکرد تعاملاتی بلکه در چارچوب آنارشیستی جریان دارد که از جنگ ها تا تروریسم اقتصادی و فرهنگی و روانی را می توان در آن مشاهده کرد.
آنچه امروز در اوکراین و غرب آسیا جریان دارد و دامنه آن به سمت شرق آسیا نیز در حال گسترش است نمودی از این حقیقت است که نظام سلطه با محوریت یک جانبه گرایی آمریکایی برای منافع خویش جهانی پر آشوب و ناپایدار را رقم زده است. ضعف و ناتواتی سازمان ملل در اجرای تعهدات جهانی اش نیز به این امر دامن زده و عملا دیگر جایی برای این سازمان ها در برقراری صلح و امنیت نمی یافت. حال این سوال مطرح است که راهکار برون رفت از این وضعیت چیست؟
با توجه به شرایط حاکم بر نظام بین الملل می توان گفت که ایجاد اتحادیه های منطقه ای و جهانی متشکل از کشورهای مستقلی که به دنبال چند جانبه گرایی عادلانه و صلح آمیز می باشند مهمترین رویکرد در تحقق این مهم است. ساختارهای نوظهوری همچون بریکس با ظرفیت های عظیم سیاسی، اقتصادی و امنیتی می توانند نقشی موثر در این زمینه داشته باشند. نشست بریکس با حضور اعضایی همچون ایران، چین، روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر و... در حالی در روسیه برگزار شد که در کنار برنامه ها و طراحی های اعلامی، داشتن ضمانت اجرا برای مصوبات آن یک امر ضروری می نماید. یکی از مهمترین ابعاد این مسئله نیز مبارزه با تروریسم اقتصادی است که غرب علیه بسیاری از این کشورها اعمال کرده است.
بهره گیری از ظرفیت های عظیم اقتصادی اعضا می تواند نظم نوین اقتصادی را در صحنه جهانی ایجاد نماید که نتیجه آن نیز پایان تروریسم و زورگویی اقتصادی غرب خواهد بود. نکته اساسی آن است که امروز فاجعه انسانی در لبنان و غزه طی تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی و حامیانش اصلی ترین مسئله جهان را به خود اختصاص داده است، در این شرایط بریکس با ورود به عرصه تحولات غرب آسیا می تواند در کنار کسب موقعیتی جهانی، ابعاد مهمی از تقابل با یک جانبه گرایی آمریکایی را محقق سازد که قطعا در تحقق اهداف بریکس و نیز نقش آفرینی جهانی آن تاثیرات بسیار زیادی خواهد داشت. امروز حمایت از لبنان و فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی رویکردی برای تمام بشریت است و هر ضربه ای به این رژیم برابر با خدمت به تمام انسانیت خواهد بود که بریکس می تواند نقشی مهم در این زمینه داشته باشد.

فرامرز اصغری


کد مطلب: 131117

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/131117/راهکار-نهایی

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir