کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرایی موافقت برای فروش تسلیحات

21 مهر 1403 ساعت 20:48


آمریکا فروش میلیارد‌ها دلار تسلیحات نظامی به دو کشور عربستان و امارات را تأیید کرد.
پنتاگون از تأیید فروش تسلیحات به دو کشور عربستان سعودی و امارات به ارزش مجموعاً ۲.۲۵ میلیارد دلار خبر داد.۱.۲ میلیارد دلار از این تجهیزات نظامی سهم امارات و بالغ بر یک میلیارد دلار نیز سهم عربستان خواهد بود. فروش این سلاح‌ها به ریاض و ابوظبی منوط به تأیید کنگره است و نمایندگان آمریکایی باید با این فروش تسلیحاتی موافقت کنند.
هر چند که پنتاگون مدعی شده است که این فروش تسلیحاتی موجب بهبود توانایی عربستان سعودی برای رفع تهدید‌های فعلی و آتی این کشور خواهد شد و علاوه‌بر آن قابلیت همکاری با سیستم‌هایی که توسط نیرو‌های ایالات متحده و سایر کشور‌های خلیج‌فارس مورداستفاده قرار می‌گیرند را بهبود می‌بخشد اما نگاهی ریشه‌ای به تحولات منطقه حقیقتی ورای این ادعا را نشان می‌دهد.
نخست آمریکا برای بهبود اقتصاد به ریخته خود بر روی صنایع نظامی حساب باز کرده و از دلایل جنگ اوکراین نیز درآمدی است که از فروش سلاح به دست می آورد. سران کاخ سفید در آستانه انتخابات برآنند تا از یک سو این سرمایه را نشانه بهبود اقتصاد معرفی نمایند و از سوی دیگر نیز از لابی عربی برای کسب رای دموکرات‌ها و شخص هریس در انتخابات برخوردار شوند.
دوم آنکه آمریکایی‌ها در معادلات منطقه از یک سو برآنند تا کشورهای عربی را در اردوگاه خود علیه فلسطین و مقاومت قرار داده واز سوی دیگر نیز از گرایش بیش از پیش این کشورها به چین و روسیه جلوگیری نمایند. تقارن فروش این تسلیحات با نشست بریکس و حضور مقامات برخی کشورهای عربی از جمله عربستان در آن این سناریو را تقویت کرده است.
به هر تقدیر می‌توان گفت که اقدام آمریکایی‌ها نه تحرکی برای بهبود امنیت در منطقه بلکه درچارچوب رفع بخشی از بحران اقتصادی آمریکا و نیز ادامه حضور و یارگیری در منطقه است هر چند که روند تحولات منطقه و جهان چنان است که حتی متحدان عرب آمریکا نیز دیگر پذیرنده پرداخت هزینه‌های ارتباط گسترده با آمریکا و بازی در روند سازش نمی‌باشند.
 
سید محمد صادق لنکرانی


کد مطلب: 130978

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/130978/چرایی-موافقت-فروش-تسلیحات

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir