کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سکوت معاون پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی و حقوق تضییع شده بیمه شدگان

6 مهر 1403 ساعت 18:52


یکی از معاونت‌های سازمان تأمین اجتماعی، معاون پارلمانی و امور مجلس است که باید در تعامل با نمایندگان مجلس در راستای ایفای حقوق سازمان و عائله ۴۵میلیون نفری این سازمان تلاش نماید اما در سایه کم کاری و منحرف شدن وظیفه این معاونت حقوق قانونی و حق بیمه شدگان تضییع شده و بی صاحب مانده است!
اصلی ترین معضل بیمه شدگان و بخصوص بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی،هزینه‌های گزاف درمانی است که به آنها تحمیل می‌شود و نه تنها سازمان تأمین اجتماعی نتوانسته به وظیفه خودش در کاهش و به حداقل رساندن پرداخت‌ها از جیب بیمه شدگان عمل نماید بلکه از سوی دیگر معاون پارلمانی سازمان نیز نتوانسته است در راستای سایر حقوق بیمه شدگان موفق عمل کند.
ذکر یک نکته مهم خالی از لطف نیست که بپرسیم معاون پارلمانی تأمین اجتماعی برای محقق شدن آن چه کرده است؟
۱-بیمه شدگان تأمین اجتماعی در استفاده از منابع عمومی حوزه درمان که خودشان تأمین کننده نیمی از این درآمد هستند محروم می‌باشند! چگونه؟
۲-یک درصد از ارزش افزوده مالیاتی بحساب وزارت بهداشت واریز می‌شود که نیمی از این مبلغ را بیمه شدگان تأمین اجتماعی می‌پردازند. 10 درصد منابع خالص هدفمندی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به حساب وزارت بهداشت واریزمی‌شود. پنج درصد از حق بیمه شخص ثالث بیمه گذاران به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود.هزینه‌های پرسنلی و عمرانی نیروهای وزارت بهداشت نیز از بودجه عمومی کشور و پول نفت و مالیات پرداخت می‌شود که اگر مجموع این ارقام ‌نجومی را در نظر بگیریم نیمی از این پرداختی‌های نجومی و کهکشانی را بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده‌اند اما همین بیمه شدگان در مراجعه به مراکز درمانی دولتی و وزرات بهداشت نه تنها ازخدمات پزشکی با کیفیت بهره‌مند نیستند بلکه با صورتحساب‌های وحشتناک و «دولا پهنا» روبرو می‌شوند که سازمان تأمین اجتماعی باید بپردازد.
۳-به عنوان مثال از۷۰هزار میلیارد تومان ارزش افزوده پرداختی به وزارت بهداشت بالغ بر۳۵هزارمیلیارد آن را بیمه شدگان تأمین اجتماعی پرداخت کرده‌اند چرا نباید این مبلغ به حساب تأمین اجتماعی واریز شود؟!
چرا وزارت بهداشت فقط بابت همین یک قلم مبلغ نجومی که بیمه شدگان تأمین اجتماعی می پردازند از سازمان تأمین اجتماعی بابت هزینه درمان بیمه شدگان هزینه‌های گزاف دریافت می‌کند؟(البته در فرصتی دیگر بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت)
و اینجاست که نقش معاون پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی باید پررنگتر شود که هیچ نشانه‌ای از تحرکات لازم برای اقناع نمایندگان مجلس در این خصوص دیده نشده که آنها بتوانند در طرح‌هایی نسبت به ایفای این حقوق از دست رفته و ظلم آشکارا به ۴۵ میلیون نفر اقدامی اصولی بکنند. لذا وزیر محترم کار که موضوع خط فقر و توانمندی سازی ضعفا را در ذهن دارد به این نکته توجه کند که معاونت‌های پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بهزیستی افرادی توانمند و صاحب ایده و خلاقیت باشند نه اینکه افرادی که دارای لابی و اقوام با نفوذ در دولت هستند به این جایگاه برسند و عملا اهداف سازمان را ابت ربگذارند. در این‌باره باز هم خواهیم نوشت.
 
فرهاد خادمی


کد مطلب: 130803

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/130803/سکوت-معاون-پارلمانی-سازمان-تأمین-اجتماعی-حقوق-تضییع-شده-بیمه-شدگان

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir