کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی بر دلبستگی غرب به بازی شکست خورده تهدید تمامیت ارضی ایران

اروپا در آتشی که می‌افروزد خواهد سوخت

27 مهر 1403 ساعت 18:56


غرب در حالی با دامن زدن به ادعاهای واهی برخی کشورهای عربی درباره تمامیت ارضی ایران به دنبال آتش افروزی در منطقه برای خدمت به رژیم صهیونیستی است که در نهایت خود در‌ این آتش فروزی خواهد سوخت.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «اروپا اکنون مسیر غلط و خطرناکی را در قبال ایران در پیش گرفته است. در خلال هفته سران مجمع عمومی در نیویورک، ۷ تن از رهبران اروپا در ملاقات‌های جداگانه با رئیس جمهور ایران و در یک رویکرد رو به جلو تصریح می‌کنند که نگرانی‌های طرفین از طریق گفتگو و دیپلماسی قابل حل است، اما در بروکسل بی‌پروا قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد را نادیده می‌گیرند و خود را ملعبه ادعاهای واهی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران می‌کنند.»
پیش از این، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه تکرار ادعاهای بی اساس در مورد جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه پایانی نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس را شدیدا تقبیح کرد و آن را نشانه روشنی از عدم پایبندی کشورهای عضو اتحادیه به اصول و اهداف منشور ملل متحد خصوصا اصل احترام به حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی دولت ها دانست.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش لاینفک ایران زمین بوده و خواهد بود و استفاده از مفاهیم و گزاره های انحرافی یا تکرار ادعاهای نادرست و گمراه کننده در مورد این بخش مهم از سرزمین ایران هیج تغییری در واقعیت امر ایجاد نمی کند. جمهوری اسلامی ایران، جزایر یادشده را جزء جداناشدنی از سرزمین ایران دانسته و ضمن احترام به اصول منشور ملل متحد و رعایت اصل حسن همجواری، حاکمیت ملی و صلاحیت های حاکمیتی خود را در قبال جزایر ایرانی مورد نظر اعمال می کند.بقائی تغییر لحن کشورهای اروپایی در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی را هم ناشی از سیاست انفعال و باج دهی آنها در مقابل رژیم صهیونیستی دانست.انکار واقعیت از سوی شیخ‌نشین‌های خلیج فارس و دامن‌زدن به این انکار و توهم از سوی کشورهای فرامنطقه‌ای به ویژه گروهی که کارنامه پرباری! در اشغالگری و تفرقه‌افکنی دارند، شاید پترودلارها را روانه شرکت‌های اروپایی کند اما برای هیچکدام از طرفین سودی بلندمدت نخواهد داشت. در میانه جنگ خونین در لبنان و غزه و در حالی که نسل‌کشی رژیم صهیونیستی با آتش‌زدن چادر زنان و کودکان مقابل چشم جهان ادامه دارد، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ذوق زده از تهدیدات موجود علیه ایران، هر مهمان و میزبان خود را برای امضا پای برگه‌ای از ادعاها آورده و آن را در بوق و کرنا می‌کنند. گاهی چین و روسیه و گاهی اروپا و آمریکا. بلوک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که قرار بود با هدف حراست از امنیت منطقه و منافع کشورهای عضو فعالیت کند، به محفلی برای انداختن تیرهایی در تاریکی از سوی امارات تبدیل شده است تا از گل‌آلود بودن آب امنیت در خاورمیانه، ماهی ادعاهای خود بر جزایر سه‌گانه ایرانی را بگیرند. این چشم طمع حاشیه‌نشین‌های خلیج فارس بر سه جزیره ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را گاهی زیاده‌خواهی‌های اقتصادی از سوی برخی کشورهای شرقی و گاهی تفرقه‌افکنی‌های مزورانه برخی کشورهای غربی به تیتر رسانه‌ها تبدیل می‌کند.ادعاهای مطرح شده در نشست شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا از سوی مقامات ایران واکنش‌های تندی در پی داشته است و به طور قطع در روزهای آینده شاهد واکنش‌های بیشترنقز خواهیم بود. سید عباس عراقچی وزیر امورخارجه ساعاتی پس از صدور بیانیه پایانی شورای همکاری و اتحادیه اروپا، به این اتحادیه یادآور شد که دوران سیاست خبیثانه «تفرقه بینداز و حکومت کن» اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است.
بازی نخ نمای غرب زمانی آشکارتر می‌شود که شورای اروپا در پایان نشست سران ۲۷ عضو اتحادیه با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر ادعا‌های تکراری مبنی بر دخالت ایران در مناقشه اوکراین که بار‌ها از سوی تهران رد شد، مطرح و پاسخ مشروع تهران به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.  رهبران اروپایی در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، بدون محکوم کردن اقدامات تجاوزکارانه و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان ادعا کردند: اقدامات ایران تهدیدی برای ثبات در منطقه است.در بیانیه پایانی شورای اروپا، ادعا‌های بی‌اساس درباره دخالت ایران در مناقشه اوکراین تکرار شده است.
عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به مفاد بیانیه پایانی نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در شبکه ایکس نوشت: جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه در شبکه ایکس ضمن درج تصویر صدراعظم و وزیر خارجه آلمان و هشدار آنها به ایران نوشت:‌ جناب! ایران هیچ علاقه‌ای به بازی با آتش ندارد (برخلاف نایب شما در منطقه)؛ برعکس، ایران در حال تلاش برای خاموش کردن آتشی است که با سلاح‌های اهدایی شما به اسرائیل برافروخته شده است. همچنین خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در بیانیه‌ای با تبیین انگیزه‌های اتحادیه اروپا در حمایت از ادعای کشور امارات متحده عربی درباره جزایر سه گانه ایرانی، به مقامات امارات هشدار داد: «دشمنی با ایران بر سر تمامیت ارضی آن را کنار بگذارند و به جای توسل به این و آن که در حمایت خود از ادعای امارات، انگیزه‌های اقتصادی دارند، به گفتگو بازگردند تا براساس حقایق تاریخی و اسناد موجود آنچه موجب رفع اختلاف و توسعه صلح و آرامش در منطقه است دنبال شود، والا راهی را که دیگران جلوی پای آنها می‌گشایند، جز ویرانی و جنگ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.»


کد مطلب: 131042

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/131042/اروپا-آتشی-می-افروزد-خواهد-سوخت

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir