کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اثبات قدرت و توانایی‌های ایران در عملیات‌های «وعده صادق»

23 مهر 1403 ساعت 21:43


ایران در عملیات‌های وعده صادق 1 و 2 با اثبات توانایی خود در حمله به اهداف حساس رژیم صهیونیستی، رویای بازدارندگی اسرائیل را از بین برد و نشان داد با کسانی که از خطوط قرمز ما عبور می‌کنند چگونه با قدرت برخورد می‌کند.
به گزارش فارس پس از تجاوز اسرائیل به کنسولگری کشورمان در دمشق، نیروهای مسلح ما با استفاده از توان نظامی کشور به این اقدام تروریسیتی مقتدرانه واکنش نشان دادند.
عملیات ترکیبی وعده صادق 1ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی و حمله این رژیم به کنسول‌گری ایران در دمشق در نخستین ساعات بامداد روز 26 فروردین در عملیاتی پهپادی و موشکی سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار داد. موشک‌های ایران با توجه به سرعت پروازی بالای خود ظرف چند دقیقه وارد محدوده آسمان سرزمین‌های اشغالی شدند.
عملیات ترکیبی موشکی و پهپادی کشورمان توسط نیروی هوافضای سپاه با پرتاب پهپادهای انتحاری شاهد 136 در شامگاه 25 فروردین شروع شده و کمی بعد با شلیک موشکهای کروز و نهایتاً با شلیک موشکهای بالستیک دنبال و تکمیل شد. این عملیات تا حدود ساعت 5 صبح روز 26 فروردین ادامه یافت. در حین اجرای این عملیات فیلم‌های مختلفی از حرکت موشکها و پهپادها و همچنین ورود آنها به محدوده سرزمین‌های اشغالی و سایر تحولات این عملیات به صورت لحظه‌ای منتشر می‌شد.
رژیم صهیونیستی ناچار شد هر آنچه خودش و شرکای دیگرش داشتند را برای دفاع در برابر حمله پرحجم ایران بکار بگیرد که همین، موجب افشای اطلاعات مختلفی از توان عملیاتی آنها شد.آمریکا به‌خوبی می‌دانست که اسرائیل به هیچ وجه ظرفیت جنگ مستقیم با ایران را ندارد و این واقعیت، پس از جلسه بایدن با شورای امنیت ملی آمریکا، به‌وضوح مشخص شد.
آمریکا در واکنش به وضعیت ایجادشده، تدابیر بی‌سابقه‌ای را اتخاذ کرد. این تحرکات شامل استقرار سامانه‌های پدافندی و اعزام ناوهای جنگی به مدیترانه بود.  فرماندهی ایالات متحده در خاورمیانه، سنتکام، شبکه‌ای یکپارچه از دفاع هوایی را در سرتاسر پایگاه‌های خود به‌وجود آورد.
عملیات وعده صادق، بزرگ‌ترین عملیات پهپادی تاریخ بود که ایران با استفاده از سه لایه حمله، توانست دفاع رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد. این عملیات با بهره‌گیری از پهپادها و موشک‌ها، سیستم‌های پدافندی دشمن را اشباع کرد و به‌این‌ترتیب امکان نفوذ به اهداف مهم اسرائیل را فراهم کرد.ایران با طراحی یک عملیات پیچیده و هماهنگ، توانست در چندین جبهه به اهداف خود حمله کند.
استفاده از موشک‌های قدیمی به‌عنوان طعمه، زمان‌بندی دقیق و سرعت‌های مختلف در حمله، از جمله عواملی بود که به موفقیت این عملیات کمک کرد.
عملیات وعده صادق 2پس از عملیات وعده صادق ۱، سپاه پاسداران تحت عنوان عمیات وعده صادق ۲، باری دیگر در پاسخ به گستاخی صهیونیست‌ها در نقض تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، مشت محکمی بر پیکر رژیم جعلی صهیونیستی وارد کرد.رژیم صهیونیستی که همچنان در جبهه نبرد در مقابل مقاومت فلسطین ناکام مانده است،‌ به منظور دستاوردسازی برای خود و تغییر وضعیت میدانی غزه، اقدام به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس کرد. این در حالی بود که این مقام بلند پایه مقاومت فلسطین، مهمان رسمی دولت ایران به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تأکید کردند: «رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.»
صهیونیست‌ها که از شرارت و گستاخی دست نکشیده بودند، با ادامه سیاست های تروریستی خود، اقدام به انجام عملیات‌های تروریستی گسترده در لبنان کردند که مهم ترین آنها، خرابکاری در دستگاه‌های الکترونیکی و انفجار پیچرها و دستگاه‌های ارتباطی طی دو نوبت و در دو روز جدا بود که در این حملات کور، تعداد زیادی از مردم بی گناه لبنان مصدوم، زخمی و تعدادی از رزمندگان حزب الله لبنان شهید شدند.
از جمله اقدامات تروریستی دیگر رژیم صهیونیستی، حمله به نشست فرماندهان حزب الله لبنان و ترور دست جمعی تعدادی از فرماندهان مقاومت لبنان بود، در نهایت در تاریخ ۶ مهر ۱۴۰۳ ( ۲۷ سپتامبرِ ۲۰۲۴ ) در یک حمله ناجوانمردانه، رژیم صهیونیستی دبیر کل حزب الله لبنان، جناب سید حسن نصرالله را به شهادت رساند.مجموع این جنایت‌ها از سوی رژیم تروریستی اسرائیل باعث شد که جمهوری اسلامی ایران، در صدد آید تا ضربه سختی بر پیکره رژیم جعلی صهیونیستی وارد کند، امری که منجر به اجرایی شدن عملیات وعده صادق ۲ شد.در نهایت، جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ مهر ۱۴۰۳ (۱ اکتبر ۲۰۲۴)، پاسخ تنبیهی خود را آغاز کرد. آغاز عملیات وعده صادق ۲ با رمز مبارک یا رسول‌الله (ص) بود. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، جزئیات عملیات وعده صادق ۲ را تشریح کرد و گفت: در این عملیات قهرمانانه سه پایگاه نظامی هوایی رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار گرفت. سرلشکر محمد باقری بامداد چهارشنبه در گفت و گویی بیان کرد: امشب نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با عملیات قهرمانانه و شجاعانه خود انتقام بسیاری از جنایت های رژیم صهیونیستی را گرفت.
عملیات موشکی ایران که با موفقیت صد در صدی همراه بود، با بازتاب گسترده جهانی روبه رو شد.شبکه سی‌ان‌ان در اولین واکنش خود نوشت: فیلم‌های دریافتی نشان می‌دهند که موشک‌های ایران به اسرائیل برخورد کردند.واشنگتن‌پست نوشت: وزارت دفاع (جنگ) اسرائیل حمله موشکی به اسرائیل را تأیید کرد؛ صدای آژیرهای حمله هوایی به صدا درآمد؛ مردم به پناه‌گاه‌ها رفتند و شعله‌های آتش آسمان اسرائیل را روشن کرد.شبکه ان‌بی‌سی در واکنش به رویت موشک های ایران در آسمان سرزمین های اشغالی نوشت: آتش موشک‌های شلیک ‌شده ایران، آسمان اسرائیل را روشن کردند.
رهبر معظم انقلاب در بخشی از خطبه خود در نماز جمعه تهران با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران، به رژیم صهیونیستی، فرمودند: کاری که نیروهای مسلح ما کردند کمترین مجازات رژیم غاصب در مقابل جنایت های حیرت آور رژیم گرگ صفت، سگ هار آمریکا در منطقه بود.  
ایشان فرمودند: جمهوری اسلامی هر وظیفه ای در این زمینه داشته باشد با قدرت و صلابت و قاطعیت انجام خواهد داد. نه تعلل و کوتاهی می‌کنیم و نه دچاز شتابزدگی می‌شویم.
آنچه که منطقی و درست است از نظر تصمیمگیران سیاسی و نظامی انجام گرفت و در آینده هم اگر لازم باشد انجام می‌شود.مقامات نظامی و سیاسی پس از این عملیات مکررا تاکید و تصریح کردند که چنانچه رژیم صهیونیستی دچار خطای محاسباتی شده و اقدام به پاسخ کند، جمهوری اسلامی ایران با شدت و دامنه بیشتری مواضع صهیونیست‌ها در سرزمین های اشغالی را هدف حمله قرار خواهد داد.
عملیات ایران نه‌ تنها به‌عنوان یک پیروزی نظامی بلکه به‌عنوان یک تغییر در توازن قوا در منطقه ارزیابی شد و دشمنان به‌سرعت به شکست راهبردی خود در برابر ایران اعتراف کردند.ایران در عملیات وعده صادق 1 و 2 با اثبات توانایی خود در حمله به اهداف حساس رژیم صهیونیستی، توانست رویای بازدارندگی اسرائیل را از بین ببرد و این مسأله، نگران‌کننده‌ترین سناریو برای آمریکا و متحدانش در منطقه به‌حساب می‌آید. عملیات وعده صادق، به‌عنوان یک نقطه عطف، قواعد جدیدی را در توازن قوا در خاورمیانه تعیین کرد و نشان داد که ایالات متحده و اسرائیل نمی‌توانند با ایران مقابله کنند.


کد مطلب: 131013

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/131013/اثبات-قدرت-توانایی-های-ایران-عملیات-های-وعده-صادق

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir