کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از فیلترشکن تا معیشت مردم

20 مهر 1403 ساعت 18:13


یک مسئله ساده تبدیل به یک مسئله بغرنج شده است، مسئله‌ای که می‌تواند با یک تصمیم حل شود و به فضایی که پیرامون آن به وجود آورده‌اند پایان دهد. فیلترینگ سال‌ها است که باعث نارضاتی افکار عمومی شده چرا که مردم باید برای خرید فیلتر شکن هزینه زیادی پرداخت کنند.
قانون استفاده از درگاه‌هایی مانند تلگرام، اینتساگرام واتساپ و مشابه آن و دیگر سایت‌هایی که فیلتر است، اجازه استفاده از آنها را نمی‌دهد اما فیلتر شکن این قانون را دور می‌زند و مردم هم برای ورود به این شبکه‌ها از آن استفاده می‌کنند.
در این میان عده‌ای از فروش فیلتر شکن سود کلانی به جیب می‌زنند که قطعاً به زیان مردم است و مردم هم باید پول برق پرداخت کنند، هم پول اینترنت و هم پول فیلتر شکن و این اصلاً منصفانه نیست.
بر اساس آماری که منتشر شده بود، سالانه مبلغی بالغ بر 50 هزار میلیادر تومان در قضیه فروش فیلتر شکن، به جیب فروشندگان می‌رود که رقم بسیار بالا است این مسئله باید هر چه زودتر حل شود در هر صورت مردم برای دسترسی به شبکه‌های فیلتر شده از فیلتر شکن استفاده می‌کنند، اما قانونی برای منع فروش این فیلتر شکن‌ها وجود ندارد! شگفت‌انگیز است نه؟ هر چند مسئله فیلرینگ مهم است و اکثر جامعه را در بر می‌گیرد اما مهمتر از آن باید به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم توجه شود.
پس از روی کار آمدن دولت وفاق ملی شاهد افزایش قیمت بسیاری از اقلام هستیم که مردم را تحت فشار بیشتر قرار می‌دهد. این افزایش‌ها در حالی صورت گرفته است و ظاهراً ادامه هم دارد که در میانه سال قرار داریم و افزایش حقوق هم در میان نیست! همسان سازی حقوق بازنشستگان کشور پس از بحث و گفت‌گوهایی که میان سران به ویژه مجلس و دولت انجام شد قرار است از این ماه اجرا شود اما همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنان اجرایی نشده است.
در مدتی که دولت جدید روی کار آمده است، شاهد افزایش قیمت کالاها و اجناسی همچون نان، مرغ، لبنیات، تخم مرغ، مسکن و برخی دیگر از اجناس و کالاها هستیم که خرج مردم را بیشتر کرده است.
در این میان برای افزایش قیمت‌هایی که به آن اشاره شد مسئولین مربوط توضیح و پاسخی درباره آنها به افکار عمومی نمی‌دهند، اما بارها از سوی مسئولان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گرفته تا دیگر دست اندرکاران، درباره فیلتر و فیلترینگ سخنان زیادی شنیده شده است.
اگر بخواهیم دو مسئله اقتصاد و فیلترینگ را برای اولویت دادن در مقابل هم قرار داده و مقایسه کنیم، قطعاً مسئله اقتصاد و معیشت در اولویت است هر چند فیلترینگ نیز اهمیت دارد اما به نظر می‌رسد که مبحث فیلترینگ اقتصاد و معیشت مردم را زیر سایه خود محو کرده است چرا که روزنامه‌های همسوی دولت نیز بر روی فیلترینگ متمرکز شده‌اند.
رسانه‌های غیر همسو نیز فعلا مدارا می‌کنند و کمتر به انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌های انتقادی می‌پردازند. اما اگر مسئولان در سطح جامعه حضور داشته باشند متوجه می‌شوند که خواسته مردم جلوگیری از افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی است و اولویت نخست آن‌‌ها فیلترینگ نیست. اگر عزم جدی برای رفع فیلترینگ وجود داشته باشد می‌تواند آن را به سادگی برداشت اما همین امر هم به دلیل سودهای کلانی که برخی می‌برند،‌مسئولان از حل این مسئله طفره می‌روند. در این زمینه نیز مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا مردم هم فیلتر هستند و هم فیلتر شکن باید بخرند و سودش را دیگران ببرند.
 
محمد صفری


کد مطلب: 130969

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/editorial/130969/فیلترشکن-معیشت-مردم

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir